דעת מומחה: ניר שמול על החניה המניבה: "מעולם לא היה לחניה בטאבו, במרכזי הערים, ערך נדל"ני כל כך גבוה".​

ניר שמול- מנכל חברת שניר. צילום תומר פדר_607x640ניר שמול מנכ"ל חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית: "ככל שהמדינה והרשויות המקומיות פועלות במטרה לעודד תחבורה ציבורית על חשבון התחבורה הפרטית, נושא החניה מקבל התייחסות נדל"נית נפרדת ולעיתים משמעותית מאוד מול מחיר הדירה."

הקשר בין הנדל"ן לחניה – עלות בנייה של חניה תת קרקעית היא כ-4,000-3,000 ₪ למ"ר ומקום חניה דורש בממוצע 60-40 מ"ר לחניה בודדת ( תלוי בגבולות המגרש, בגיאומטריה של המגרש, רמפה וכו' ). העלות של היזם למקום חניה היא בין 250-120 אלף ₪ לכל מקום חניה. חניות אלו נמכרות לרוב במחיר כפול עד משולש על ידי יזמים באזורי הביקוש.

ניר שמול: "החלטת הממשלה על העלאת התעריפים לחניות בכחול לבן תביא לעלייה משמעותית במחירי החניות בגוש דן ובכל הערים הגדולות"

העלאת תעריפי החניה בערים הגדולות – החלטות ועדת הכלכלה בנושא ביטול תעריף המקסימום לעיריות עבור חניה בכחול לבן היא החלטה נוספת בשרשרת של החלטות שחלקן מופעיות בחוק ההסדרים הקרוב במטרה לעודד תחבורה ציבורית ( תקציב למטרו ), להקטין את כמות הנכנסים ברכבים למרכזי הערים הגדולות ( אגרת גודש ) , הרחבת נתיבי התחבורה הציבורית על חשבון מסלולי נסיעה ועוד. ההחלטה תשפיע באופן ישיר ומיידי על מחירי החניות במרכזי הערים שכיום מתומחרות בין 600-150 אלף ₪ למקום חניה תלוי במיקום הספציפי.

החלטות של עירית תל-אביב – החלטות אלו מצטרפות להחלטה קודמת של עיריית תל אביב שהוא הסמן הימני לשאר העיריות אשר לרוב לאחר תקופה מסוימת מיישמות את ההחלטות שנקבעו בתל אביב לשאר הערים שבה העירייה מחליטה כי במרכז העיר יהיה תקן החניה שהוא מקום חניה אחד לכל שתי דירות שיבנו. בדרך זו מתבצע צמצום מסיבי של מקומות החנייה לרכבים פרטיים במרכז העיר. החלטה קודמת הביאה כבר לייקור מכירן של חניות וכמובן מחירי ההשכרה של החניות לצד עלייה במחירי עלות שעת החניה בחניונים באזור.

המציאות בחיי היום יום – כיום למרבית המשפחות באזורי הביקוש ישנם שני רכבים ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ישנם כיום בישראל ( נכון לסוף שנת 2020 ) 3,689,300 מיליון רכבים מתוכן 3,173,300 כלי רכב פרטיים כלומר בממוצע 1.3 כלי רכב למשפחה. נתון זה מעיד על הביקוש ועל הצורך הגבוה בחניה ולכן אנו רואים שמחירי החניות מאמירים משנה לשנה והפכו להיות כיום לנכס נדל"ני מניב לצד הדירה.

תחום החניונים בישראל – בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר חברות נדל"ן אשר נכנסות לעסקאות בתחום החניונים לאור הביקוש הגבוה לחניה במרכזי הערים, פעילות זו מובילה לעלייה במחירי החניה השעתיים בחניונים, לצד השכרה של חניות במחיר ממוצע של 1500-1000 ₪ למקום חניה בודד במקום מרכזי בעיר לעומת מחירים של 600-500 ₪ לחודש למקום חנייה לפני 8-5 שנים !.

התייקרות רוחבית של הנדל"ן בישראל  – במאמר מוסגר מדובר בשינוי מדיניות אדיר אל מול דרישת הרשויות בעבר לשני מקומות חנייה לכל דירה, דרישה שהובילה להתייקרות במחירי הדירות בעיקר באזורי הביקוש לאור עלויות הבנייה הגבוהות של חניות תת קרקעיות. שינוי זה של הקטנת כמות מקומות החניה, יוביל כאמור לעלייה במחירי החניות, עלייה במחירי השכירות של חניה וכמובן עלייה במחירים השעתיים בחניונים.

הבעיה המרכזית היא שעדיין אין בישראל לא מטרו, לא רכבת קלה באזור המרכז שפועלת, נתיבי התחבורה הציבוריים מאוד מצומצמים ותנועת הרכבות והאוטובוסים מוגבלת מאוד אל מול מדינות העולם המפותחות, ועל כן החלטה זו לגבי ייוקר תעריפי החנייה בכחול לבן, כאשר אין בנמצא פתרונות איכותיים של מערכת הסעת המונים זמינה וזולה, מצטרפת לשרשרת טעויות בשוק הנדל"ן כבר למעלה מ 15 שנה המובילה לעליית מחירים בלתי פוסקת בכל אזורי הארץ בדגש על אזורי הביקוש.

 

הכותב ניר שמול מנכ"ל חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית.