'לראות את הבלתי נראה': תערוכה בינלאומית ראשונה מסוגה בישראל ובעולם, יוזמה של הגן הבוטני גבעת רם ירושלים וקרן אאוטסט לאמנות עכשווית

עבודה של האמנית סיגלית לנדאו - באדיבות האמנית_640x475
עבודה של האמנית סיגלית לנדאו בתערוכה 'לראות את הבלתי נראה'

תערוכה בינלאומית ראשונה מסוגה בישראל ובעולם, פרי יוזמה של הגן הבוטני האוניברסיטאי גבעת רם ירושלים נפתחה היום בשיתוף עם קרן אאוטסט לאמנות עכשווית והיא תמשך כשנה, עד לאוגוסט 2022. בתערוכה המוצגת בו זמנית ב-12 גנים בוטנים ב-6 מדינות ברחבי העולם, מוצגות עבודות מציאות רבודה (AR) של אמנים ישראלים ובינלאומיים. האוצרים: הדס מאור וטל מיכאל הרינג.

בתערוכה 'לראות את הבלתי נראה', עבודות חדשות בטכנולוגית AR של 13 אמנים ישראליים ובינלאומיים מובילים: מל או'קלהאן – סידני, אוסטרליה אל אנאטסוּי – אניַאקוֹ, גאנה, רפיק אנדוֹל – איסטנבול, טורקיה, אייזק ג'וליאן CBE – לונדון, בריטניה, אורי גרשט ישראל, איי וֵויוֵוי – בייג'ין, סין, סיגלית לנדאו ישראל, שרה מיוחס – ניו יורק, ארה"ב, דַייטוֹ מנאבֵּה – טוקיו, יפן, טימור סי-קין – ברלין, גרמניה, מוחמד קאזֵם – דובאי, איחוד האמירויות הערביות  יאקובּ קוּדסק סטינסֵן – קוגה, דנמרק ופמלה רוזנקרנץ – ציריך, שווייץ. עבור חלק מהאמנים זו הפעם הראשונה שיצרו עבודות בטכניקת מציאות רבודה AR   

התערוכה נפתחה ב-12 גנים בוטניים מתקיימת ב-6 מדינות ברחבי העולם: 

הגן הבוטני בדנוור (ארה"ב), פרויקט עדן (קורנוול, אנגליה), הגן הבוטני ירושלים (ישראל), הגן הבוטני הלאומי קירסטנבוש (קייפטאון, דרום אפריקה), הגן הבוטני מארי סלבי (פלורידה, ארה"ב), האגודה לגננות של מסצ'וסטס (ארה"ב), הגן הבוטני המלכותי (אונטריו, קנדה), הגן הבוטני המלכותי אדינבורו (סקוטלנד), הגן הבוטני המלכותי ויקטוריה (מלבורן, אוסטרליה), הגן הבוטני המלכותי ויקטוריה (קרנבורן, אוסטרליה), הגן הבוטני של סן דייגו (ארה"ב) והגן הבוטני בטוסון (ארה"ב). הצפייה בעבודות התערוכה, תוך כדי שיטוט במרחבי הגן הבוטני הפורחים, תהיה באמצעות אפליקציה ייעודית לתערוכה SEEING THE INVISIBLE הניתנת להורדה באפסטור לאייפון ובגוגל פליי לאנדרואיד.

בתערוכה החדשנית מוצגות העבודות במיקומים דומים ב-12 הגנים הבוטניים ברחבי העולם ובכך יווצרו קווי דמיון, כמו גם הבדלים, ביניהם. למשל, אותה העבודה עשויה להיות מוצגת בינות קקטוסי סגוארו גבוהים בטוסון, בליבו של יער עצי סקוויה ענקיים באדינבורו או במרחבי הגן הבוטני בירושלים. התערוכה המבוססת על טכנולוגיית AR מאפשרת יצירת עבודות גדולות-ממדים המתקשרות עם הנוף סביבן, ללא המגבלות החלות על עבודות אמנות פיזיות. כך, רבות מהעבודות שנוצרו לתערוכה עוסקות בנושאים הקשורים לטבע, סביבה, קיימות, והמפגש בין העולם הפיזי והדיגיטלי.

כחלק מהתערוכה יעלה פרויקט עדן הבינלאומי תוכן חינוכי נלווה לילדים, מורים, ומשפחות, אשר יהיה זמין בגן הבוטני בירושלים, כמו גם בכלל הגנים הבוטניים השותפים בפרויקט, וכן און-ליין למבקרים מרחבי העולם.

"למבקרים בגן הבוטני בירושלים צפויה חוויה יוצאת דופן, במהלכה יוכלו לשוטט בגן, ליהנות מהצמחים והטבע, ובמקביל לצפות ביצירות האמנות באמצעות האפליקציה. אנו מתרגשים מאוד מהפרוייקט המאפשר לנו שיתופי פעולה חדשים עם גנים בוטניים ברחבי העולם, וכן להעניק למבקרי הגן חוויית אמנות עכשווית ייחודית באוויר הפתוח, בייחוד בתקופה מאתגרת זו." אומרת חנה רנדל, מנהלת אקזקוטיבית בגן הבוטני בירושלים. 

תום עמית מנכ"ל הגן "אנו מקווים כי התערוכה החדשה תסלול את הדרך לשיתופי פעולה רבים נוספים בעתיד. אני מזמין את הקהל הרחב לבקר בגן הבוטני בירושלים וליהנות מתערוכה חדשנית וייחודית שלא נראתה כמותה בישראל”.

"התערוכה מאפשרת לאמנים ישראלים ובינלאומיים שטרם יצרו בטכנולוגיית מציאות רבודה להרחיב את עיסוקם בנושאים העומדים בלב עשייתם האמנותית, בדרכים חדשות לחלוטין," אומרת הדס מאור, אוצרת שותפה "בכך, שואפת התערוכה להציג לא רק אמנות עכשווית פורצת דרך, אלא גם להפגיש את המבקרים עם מנעד רחב של חוויות הקשורות במדיום מתפתח זה."

"השילוב של עבודות ה-AR בסביבה רווית-טבע מפורר את ההפרדה הבינרית בין מה שבדרך כלל נחשב 'טבעי' ל-'דיגיטלי', ומאפשר למבקרים לחוות את התערוכה בצורה שמחוברת יותר לאופן בו אנו חיים כיום," מוסיף טל מיכאל הרינג אוצר-שותף "כאשר מרחבי החוץ והטבע קיבלו עבורנו משמעות נוספת ומשקל מחודש בחיינו בתקופה האחרונה, התערוכה מציגה דרך חדשה לאנשים לבוא במגע עם האמנות ועם הטבע בו-זמנית."

"שיתוף הפעולה בינינו לבין הגן הבוטני בתקופה הקורונה בנושא התערוכה פקח את עינינו לגבי אפשרויות אינסופיות להזדמנויות רבות ושיתופי פעולה בנושאי אמנות עכשווית". 

"אנו נרגשות משיתוף הפעולה עם הגן הבוטני בגבעת רם וגנים בוטניים מובילים מכל רחבי העולם בתערוכה המגשרת בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי ליצירת מודל חדש" מסרו המייסדת-השותפה של קרן אאוטסט לאמנות עכשווית, קנדידה גרטלר, OBE, והמנהלת של אאוטסט ישראל, מירב קטרי . 

 

הסוכה התלויה הפנימית הגדולה בעולם הוקמה במלון וולדורף אסטוריה ירושלים בגודל כ-400 מטרים ובגובה כ-חמישה מטרים.
האמן הסיני איי וי וי בתערוכה