חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כ-43,500 סטודנטים ירושלמים יפתחו את שנת הלימודים האקדמית בצל הקורונה

פתיחת שנת הלימודים בירושלים

בצל משבר הקורונה, כ-43,500 סטודנטים ירושלמים יפתחו את שנת הלימודים. מדובר בגידול של 1,500 סטודנטים לעומת השנה הקודמת. 10,000 סטודנטים מתוכם יחלו את שנה א' והמפגש הראשון עם האקדמיה יהיה עבורם בזום מבלי שיגיעו לקמפוסים. סה"כ ילמדו השנה, על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה כ- 320 אלף סטודנטים בכלל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל. עם פתיחת השנה האוניברסיטה העברית מדווחת שחלה הגדלה בכמות הנרשמים לכל תכנית ועזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה  חונכת בניין מעונות סטודנטים בעלות של כ – 105 מיליון ₪עלות של כ – 105 מיליון ₪. 

עיריית ירושלים דיווחה על הערכות לקליטתם וחלוקת מלגות בסך 13 מיליון שקל תוענק לסטודנטים ע"י קרן המלגות העירונית בשיתוף הקרן לירושלים ומפעל הפיס תעניק מלגות ל-1,000 סטודנטים שיבצעו 140 שעות פעילות חברתית בעיר יחד עם 32 ארגוני חברה אזרחית.  מדובר במלגה גבוהה במיוחד על סך 10,000 ₪ לסטודנט וסה"כ מדובר בקרן העירונית הגבוהה בארץ. לראשונה הקריטריונים לקבלת מלגה הורחבו לכל מוסדות הלימוד ויש הקלה גם לבעלי משפחות ואוכלוסיות נוספות. כחלק מההתנדבויות משתלבים הסטודנטים בכפרי סטודנטים במספר שכונות וביניהן: גילה, תלפ"ז, הגבעה הצרפתית, נווה יעקב, פסגת זאב, רסקו והקטמונים ומקדמים בהן עשייה חברתית שכונתית וקהילתית. 

קופוני הנחה לבתי עסק ירושלמים, 14 סדנאות, שבוע קריירה וימי אוריינטציה לגיבוש הסטודנטים

כמו כן נשלחו 10,000 ערכות "ברוכים הבאים" של מידעל'ה נשלחו לסטודנטים הטריים אשר יחלו שנה א'. הן כוללות שובר לקפה/ בירה במתנה, לאחר הסגר כמובן, וקופוני הנחה עבור 33 בתי עסק ירושלמים וכן חוברת מידע לסטודנט הטרי ומתנה אישית. העירייה תקיים ימי אוריינטציה בזום לגיבוש על פי מוסדות לימוד. במהלך המפגשים ישחקו הסטודנטים משחק חידה אינטראקטיבי להיכרות עם ירושלים. עוד נמסר שכ-14 סדנאות והרצאות יתקיימו במהלך אוקטובר ונובמבר אשר יכללו את הנושאים: התמודדות עם לחצים וחרדות, איך ללמוד נכון דרך הזום, ניהול זמן בסביבה אקדמית ממוחשבת, זכויות הסטודנט בתקופת הקורונה ורכישת כלים מקצועיים כמו שימוש בלינקדאין, הצגת פיץ' ועוד. שבוע קריירה אשר יכלול 4 אירועים אשר יעסקו במציאת עבודה וחשיפה ללוח המשרות העירוני, וימי אוריינטציה לסטודנטים המעוניינים להשתלב בעבודה במגזרים: הציבורי, השלישי הפרטי ובמקצועות ההייטק השונים.

בהתאם להנחיות משרד הבריאות יתקיימו ימי אוריינטציה לפי חוגים לגיבוש הסטודנטים וכן סיור יחד עם הופעה בבר סטודנטיאלי בעיר. כמו כן, צפוי להתקיים פרויקט "אצל מישו", במסגרתו סטודנטים יארחו הרצאות וסדנאות בביתם על פי הכמות שיאפשר התו הסגול. 

משה ליאוןראש העיר ירושלים, משה ליאון: "עיריית ירושלים מציגה מודל יוצא דופן לקליטת הסטודנטים והתוצאות מדברות בעד עצמן. למרות הקורונה אנחנו רושמים עלייה במספר הסטודנטים הנרשמים למוסדות אקדמיים בעיר, ממשיכים לקדם את כפרי הסטודנטים ומשלבים אותם בעשייה קהילתית לפיתוח השכונות. הסטודנטים הם דור ההמשך של העיר, נמשיך לטפח אותם ולדאוג שירושלים תהיה עבורם בית שנשארים בו".

 

עלייה משמעותית במספר הנרשמים ללימודים אקדמיים והיערכות מלאה של מערכת ההשכלה הגבוהה לפתיחת השנה וקליטת הביקושים

עפ"י נתונים שנאספו לאחרונה ממוסדות להשכלה גבוהה ישנו גידול משמעותי של 20%-25% בהרשמה ללימודים אקדמיים לכל התארים. נמשכת העלייה המשמעותית במספר הסטודנטים בתחומי ההייטק ובכלל זה נשים. השנה הוקצו משאבים לתוכניות הסיוע לסטודנטים בגובה של כחצי מיליארד ₪ בשנה, ובכלל זה תוספת סיוע ייעודי למשבר הקורונה בגובה 100 מיליון ₪. תוספת של 70 מיליון ₪ תועבר לקידום ההוראה הדיגיטלית לטובת פיתוח אמצעים טכנולוגיים והכשרה צוותים טכנו פדגוגיים.  כ- 24 מיליון ₪  יושקעו בקורסים אקדמיים מוטי תעסוקה. השקת פרויקט הקוונטום בסכום של 1.2 מיליארד ₪ בשיתוף מפא"ת, הרשות לחדשנות, משרד המדע ומשרד האוצר. עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"א צפויים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה  כ-  320,000 סטודנטים.

סה"כ 35,700 סטודנטים ללימודי הנדסה בשנה"ל תש"ף, מסלול הלימודים הגדול ביותר בישראל (כ-18% מכלל הסטודנטים לתואר ראשון). בנוסף למדו עוד 18,240 סטודנטים מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב לתואר ראשון. סה"כ כ- 54,000 סטודנטים במקצועות הטכנולוגיים.

מספר המתחילים לימודי רפואה גדל מ – 530 בתש"ע ל – 800 בתש"ף. בעשור האחרון הוכפל מספר הסטודנטים לשנה א'  בסיעוד מ – 1,000 ל – 2,000. הגדלת שיעור הנשים באקדמיה. נשים מהוות כ-60% ממספר הסטודנטים באקדמיה. בראייה רב שנתית גידול משמעותי בשיעור השתתפותן של נשים בכלל התארים – 58% בתואר הראשון, 63% בתואר השני ו – 54% בתואר השלישי.   

הושק מדד "קו המשווה" לקידום הוגנות מגדרית במוסדות המתוקצבים ע"י ות"ת במטרה להגדיל את ייצוג הנשים בסגל הבכיר ובמינהל המוסדות להשכלה גבוהה.

הנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיות מגוונות

הנגשת ההשכלה הגבוהה בפריפריה: בשנת תש"ף כ – 55,000 סטודנטים המהווים כ-31% מהלומדים לתואר ראשון הגיעו מיישובים הממוקמים באשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים (אשכולות 4-1). חלקם של סטודנטים בני ישובים אלה בולט במיוחד במכללות האקדמיות המתוקצבות ע"י ות"ת בהן עמד חלקם על 35% מהלומדים לתואר ראשון וזאת בדומה לחלקה של האוכלוסייה המתגוררת באשכולות אלה שעמד על 36%.    הנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית: כ-54,000 סטודנטים מהחברה הערבית, כ-17% מכלל הסטודנטים בישראל, לעומת 20% מחלקם באוכלוסייה. (גידול של 110% בעשור). תכנית למצוינות בקרב יוצאי אתיופיה: כ-4,060 סטודנטים יוצאי אתיופיה, כ-1.3% מכלל הסטודנטים בישראל, לעומת 1.7% מחלקם באוכלוסייה (גידול של כ-40% בחמש שנים). גידול במספר הסטודנטים החרדים: כ-13,400 סטודנטים חרדים, כ-4% מכלל הסטודנטים בישראל, לעומת כ-12% מחלקם באוכלוסייה (גידול של 45% בחמש שנים). 

בינלאומיות בהשכלה הגבוהה: דירוג ה- OECD: ישראל בין המקומות הראשונים בעולם בשיעור האקדמאים בעלי השכלה על תיכונית ואקדמית בקרב גילאי 64-25. ממשיכים לקדם את הבינלאומיות בהשכלה הגבוהה: עלייה במספר הפוסט-דוקטורנטים והסטודנטים הבינלאומיים לתארים מתקדמים. 

תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה: כמעט הכפלה של תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה: מ-6.9 מיליארד ש"ח בשנת  2010  ל-12.3 מיליארד ש"ח בשנת 2021. הגדלת תקציב קרנות המחקר פי 3 – תוך עשור הוכפל כמעט פי 3 התקציב השנתי של קרנות המחקר בישראל מ-450 מיליוני ש"ח ל-1,274 מיליוני ש"ח. גידול בזכיות בקרנות מחקר תחרותיות, ממוצע דו שנתי, מכ-177 בתש"ע ל-314 בתש"ף (80%+). השקעה בתקציב תשתיות המחקר במאות מיליוני ₪ בשנה 

האוניברסיטה העברית בירושלים

על פי נתוני האוניברסיטה העברית חלה הגדלה בכמות הנרשמים לכל תכנית. בשנתיים-שלוש האחרונות קיימת מגמת גידול מתמשכת במספרי הסטודנטים, וגם על פי הנתונים המעודכנים כמות הנרשמים והמתחילים ללמוד לתואר ראשון באוניברסיטה העברית בסימן עלייה. "השנה, בשל משבר הקורונה – הגידול משמעותי יותר. מדובר בגידול איכותי מאחר ולא הורדנו חתכי קבלה בשל משבר הקורונה ודחיית מועד אפריל פסיכומטרי, לא יצרנו מסלולי קבלה אלטרנטיביים ומקלים. בנוסף, שמרנו על האיכות והרמה האקדמית שלנו ולא הקלנו ברף הקבלה בכל חוג".

כ-50 תוכניות לימוד לתואר ראשון נסגרו להרשמה בשלבים מוקדמים, דבר שלא אירע שנים רבות. אילולא הגדרת מכסות ואם הייתה מתאפשרת הגידול במספר הסטודנטים הכללי היה משמעותי יותר. (צילום: דנה פילוסוף חובב)

לתואר ראשון: נרשמים – עלייה של 22%,  סטודנטים מתחילים עלייה של 10%.

 תחומי לימוד: בפקולטה למדעי הרוח – חל גידול בנתונים. הגידול עומד על כ-8%. בפקולטה למדעי הטבע – גידול של 20% במספר הסטודנטים שיחלו ללמוד בשנה"ל הקרובה. בביה"ס לעבודה סוציאלית – גידול של 10%. בביה"ס למנהל עסקים – גידול של 15%. בפקולטה בחקלאות (אגרוטק) – גידול של 21%. בביה"ס לרוקחות שבפקולטה לרפואה חלה העלייה הגבוהה ביותר ברישום, של 23%. 

תואר שני : עליה במספר הסטודנטים

תואר שני

נרשמים – עלייה של 2%, סטודנטים מתחילים – עלייה של 7%.

 תחומי לימוד: הפקולטה למדעי הרוח – גידול של 8%. הפקולטה למדעי החברה – גידול של 6%. ביה"ס למנהל עסקים – 15%. ביה"ס לעבודה סוציאלית – 10%. הפקולטה למדעי הטבע – 65%*. ביה"ס להנדסה ולמדעי המחשב – 84% מהעברית נמסר כי ייתכן שמשבר הקורונה והמצב התעסוקתי של בוגרי לימודי ההיי-טק והמדעים המדויקים יכולים להניע ולהסביר את הגידול הרב בכמות הסטודנטים בתחומים אלה.

עזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה: פותחים שנה וחונכים בניין מעונות חדש

מעונות עזריאלי ירושלים

עזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה  פותחת את שנת הלימודים החדשה וחונכת בניין מעונות סטודנטים חדש בשטח קמפוס המכללה בשכונות רמת בית הכרם בירושלים בעלות של כ – 105 מיליון ₪ במימון וסיוע המשרד לענייני ירושלים דרך הרשות לפיתוח ירושלים, הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה ותקציבי המכללה. דמי השכירות מהזולים בירושלים, במטרה לסייע לסטודנטים להתמודד עם יוקר המחייה. הבניין כולל 18 קומות: 14 קומות מגורים, 4 קומות ציבוריות בגודל של כ – 11,500 מ"ר. בבניין המעונות  252 דירות בהן: 168 דירות יחיד בגודל 20 מ"ר, 33 דירות המיועדות לזוגות בגודל 25 מ"ר, 42 דירות בנות 3 חדרים בגודל של 51 מ"ר, 2 דירות נגישות ליחיד ו-7 דירות נגישות לזוגות בגודל של 26 מ"ר כל אחת.  הבניין מרושת ברשת אינטרנט מהירה, WIFI חופשי, חללים הכוללים שטחים ללמידה עצמית ובקבוצות, מסכי הקרנה, מכבסה ומזנון קל.

ההחלטה על הקמת בניין המעונות התקבלה לפני כ – 7 שנים, לאחר שבשנים האחרונות נרשמה עליה עקבית במספר הסטודנטים הלומדים במכללה, בהם כאלה המתגוררים דרך קבע מחוץ לאזור ירושלים. לאור זאת הוחלט להאיץ את ביצוע עבודות הבנייה על מנת לתת מענה הולם, הכולל מגוון שירותים לסטודנטים החדשים.   בכל דירה יש מטבחון, מיטה, שולחן עבודה, כיסא, שירותים ומקלחון, מקרר וכירה חשמלית מובנית, כאשר זריקת האשפה נעשית דרך פיר [שוט] אשפה בכל קומת מגורים ישירות לדחסנית אשפה בקומת הקרקע, תהליך שיקל משמעותית על הסטודנטים בניקוי החדרים. בניין המעונות, שיהיה מרושת ברשת אינטרנט מהירה ורשת WIFI החופשית לשימוש דיירי הבניין.,  

נשיאת מכללת עזריאלי, פרופ' רוזה אזהרינשיאת מכללת עזריאלי, פרופ' רוזה אזהרי,  מסרה כי המעונות החדשים מהווים שינוי אסטרטגי בפעילות המכללה בכך שהם מאפשרים לראשונה מגורים המותאמים לכל סטודנט בהתאם לצרכיו, לרבות אלה המגיעים ממקומות מרוחקים. לדברי הנשיאה מרקם החיים החדש בקמפוס יאפשר המשך פיתוח הפעילות החברתית, ניצול מיטבי של הזמן לצרכי הלימודים, כל זאת, לצד מגורים באיכות גבוהה. במכללת עזריאלי לומדים כיום כ – 1,500 סטודנטים, כאשר מרביתם תושבי העיר ירושלים וסביבותיה, ובהן הערים והישובים: מודיעין, בית שמש, מעלה אדומים, גוש עציון וחבל בנימין.

סגן הנשיאה ומנכל המכללה, דר רפי אבירםסגן הנשיאה ומנכ"ל המכללה, ד"ר רפי אבירם, ציין כי המעונות החדשים יאפשרו למספר רב יותר של סטודנטים ללמוד ולגור בירושלים במחיר מינימלי ביחס למחירי שכירות הדירות בעיר, דבר שיקל עליהם את יוקר המחייה באופן משמעותי, וכן יאפשר ליותר סטודנטים המתגוררים כיום מחוץ לירושלים וביישובים מרוחקים את חווית הלימודים במכללה, והשגת תואר בהנדסה.

עזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה הוקמה בשנת 1999 במטרה להכשיר מהנדסים ברמה אקדמית וטכנולוגית גבוהה, אשר ייתנו מענה לביקוש הגדול בתעשיית ההיי-טק המתפתחת בישראל בכלל, ובעיר ירושלים בפרט, הנהנית ממעמד מועדף להשקעות בתעשייה המתקדמת.

למכללה למעלה מ – 3500 בוגרים במגוון תחומי הנדסה שהשתלבו בשורה של מקומות עבודה בתעשיות המובילות בארץ הן בשוק הפרטי והן בגזר הציבורי לרבות מערכת הבטחון, משטרת ישראל והרשויות שונות. למעלה משני שליש מבוגרי המכללה עובדים במקומות עבודה בירושלים וסביבותיה, ומהווים כח משמעותי בחיזוקה של העיר. במכללה לומדים כיום כ – 1500 סטודנטים  בסטנדרטים האקדמיים הגבוהים ביותר, המציבים אותה בשורה הראשונה של המוסדות להשכלה גבוהה בתחום ההנדסה בארץ. תחומי ההנדסה אותם ניתן ללמוד במכללה הם: הנדסת מכונות, הנדסת תוכנה, מדעי המחשב, הנדסת תעשייה וניהול [לימודי בוקר וערב], הנדסת חומרים, הנדסה פרמצבטית והנדסת חשמל ואלקטרוניקה. כמו כן נלמד במכללה תואר שני ייחודי ביזמות טכנולוגית, ותואר שני בהנדסת תוכנה.

מכון שכטר למדעי היהדות בירושלים

מכון שכטר למדעי היהדות בירושלים, המפעיל את תכנית הלימודים לתואר שני במדעי היהדות הגדולה בישראל,  ובית המדרש לרבנים ע"ש שכטר, פותחים את שנה״ל האקדמית 2020-2021 עם עלייה של 20% במספר הנרשמים ועם נרשמים מיבשות שונות.

״נערכנו מבעוד מועד, ערכנו סדנאות זום למרצים, קנינו ציוד אלקטרוני, הרחבנו את הצוות המנהלי והאקדמי שנותן תמיכה טכנית ומורלית ואנחנו מתאימים את עצמנו ללימודים היברידיים המשלבים לימודים מרחוק באמצעות הזום אבל גם כוללים מספרים מפגשים פרונטליים. זה מאתגר כי לימודי יהדות הם למעשה היכרות והעמקה במקורות, בספרים, ועכשיו עברנו למחשבים לגמרי״, אומר פרופ׳ דורון בר, נשיא מכון שכטר. ״אבל יש גם אתגרים: אנחנו בוחנים סוגיות כמו איך מקיימים סיורים במסגרת התכנית לימודי ארץ ישראל בתקופת קורונה, איך לומדים בחברותא ומה יעלה בגורלן של סדנאות מעשיות כמו מעשה חשב ולימודי מוזיקה״. 

גם בית המדרש לרבנים ע״ש שכטר, המכשיר את עתודת הרבנים והרבות של התנועה המסורתית בישראל, מדווח על עלייה של 20% במספר הנרשמים לתכניות הלימוד השונות של בית המדרש, ובנוסף לכך, על הרשמה לתכניות של סטודנטים מכל העולם. כך, למשל, השנה יחלו את לימודי הרבנות ולימודי ההכנה לרבנות (תכנית משל״י) תלמידים מישראל, אך גם מאוסטריה, סרביה, ארה״ב, הולנד והונגריה.  

״אני חושב שאנחנו חייבים להבין לפחות שזו למידה ליד מחשב ושאחד הדברים החשובים הוא לבנות את השיעור בצורה דינמית כזו שהתלמידים יהיו שותפים ביצירה של השיעור״, אומר דיקן בית המדרש לרבנים ע״ש שכטר, הרב אני נוביס-דויטש, ״כדאי גם לנצל את זה שיש להם גישה למאגרי מידע במחשב שלהם וללמד אותם תוך כדי שיעור איפה אפשר למצוא את הגמרא הטובה ביותר, מה הם מאגרי המידע הטובים ביותר ומה הכלים שעומדים לרשותם. זו פעם ראשונה בעצם שלמידת תורה נעשית כולה אונליין ואנחנו משתמשים בכלי המודרני הזה ללמידה של התחום העתיק מתוך תודעה שזו גם הזדמנות״, הוא מוסיף . 

המכללה האקדמית הדסה: 20% עלייה בהרשמה לשנת הלימודים החדשה

המכללה להנדסה ירושלים

שנת הלימודים הקרובה נפתחה היום ובמכללה האקדמית הדסה מדווחים על עלייה של 20% בהרשמה ביחס לשנה שעברה. הסיבה: צעירים רבים שינו את התכניות שלהם בעקבות נגיף הקורונה, חלקם הקדימו את הלימודים וחלקם אף התחילו ללמוד למרות שלא תכננו זאת בכלל.

במכללה החלה יוזמה חדשה, פרויקט חונכות חדש שבו סטודנטים ותיקים ילוו את הסטודנטים החדשים ויסייעו להם לעשות את הצעדים הראשונים במכללה בדגש על חווית הלימודים מרחוק.

במכללה מניחים שגם שנה זו, לפחות בתחילתה, תילמד בעיקרה בצורה מקוונת כמו סמסטר ב' האחרון. במהלך הקיץ עברו ויעברו המרצים הכשרות במגוון אפשרויות של למידה מרחוק באמצעות סדנאות ולמידת עמיתים. בכל מחלקה נבנתה תכנית לימודים ייחודית המשלבת בין למידה מרחוק לקורסים מעשיים בתוך הקמפוס, מתוך רצון לאפשר בעיקר לסטודנטים בשנה הראשונה לשהות יותר בקמפוס ולחוות למידה פרונטלית והיכרות עם עמיתיהם ללימודים ועם הסגל האקדמי.

ההתנסות המעשית תשולב בין סדנאות, מעבדות ומרפאות שיפעלו באופן פיזי בקמפוס לבין התנסויות מעשיות שיותאמו למציאות החדשה וחלקן ייעשה מרחוק מבלי לפגוע באיכות שלהן. לעת עתה, בעקבות הסגר, הלימודים כולם יתקיימו מרחוק. במכללה צופים מספר שיא של סטודנטים חדשים שיתחילו את לימודיהם במכללה ומדווחים על עלייה של 20% בהרשמה למכללה ביחס לשנה שעברה. עם זאת, כמו בכל שנה, ישנם נרשמים שלא עומדים בסופו של דבר בתנאי הקבלה ובנוסף לכך, התחרות על המקומות גדולה והשנה אף יותר. לפיכך, לא כל העלייה בהרשמה תבוא לידי ביטוי בסופו של דבר במספר הסטודנטים החדשים שיתחילו, אך בהחלט הצפי הוא לעלייה של לפחות 10% ויותר. ההערכה היא כי צעירים רבים שינו את התכניות שלהם בעקבות נגיף הקורונה חלקם הגדולה הקדימו את הלימודים שלהם בשנה ולכן, רואים עלייה משמעותית בהרשמה, עלייה  שלא בהכרח משקפת את הצמיחה הטבעית אותה צפו במכללה מראש. חשוב לציין כי במהלך 8 השנים האחרונות מספר הסטודנטים במכללה צומח באופן עקבי ולמעשה המכללה הכפילה את מספר הסטודנטים שלה בתקופה זו והיום לומדים בה יותר מ-4200 סטודנטים. במכללה מעריכים שאמנם צעירים רבים הקדימו את הלימודים שלהם בעקבות הנגיף ומזהים מועמדים שמעוניינים בלימודים רק בעוד שנה ויותר, יותר מכל שנה אחרת. פרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה האקדמית הדסה מסביר: "צעירים רבים מפנימים היום שתואר אקדמי הוא דבר חיוני בעידן הנוכחי ומשבר הקורונה הוכיח זאת יותר מכל. לכן, אנחנו מבינים שהוא שינה את התכניות לצעירים רבים לא רק בהחלטה להקדים את הלימודים, אלא בכלל בהחלטה ללמוד לימודים אקדמיים".    בתמונה : פרופ' פרידלנדר, צילום : אלון סגל

 

60 סטודנטים ותיקים יחנכו סטודנטים צעירים שפוגשים לראשונה את החיים האקדמיים

בנוסף לעלייה בהרשמה ולהיערכות האקדמית ללמידה משולבת מקרוב ומרחוק, במכללת הדסה השיקו פרויקט חדש שיזמו בדיקנט הסטודנטים, פרויקט "רחוקרוב", במסגרתו סטודנטים ותיקים יחנכו סטודנטים חדשים שפוגשים לראשונה את החיים האקדמיים, באופן שונה לחלוטין מזה שזכו לה הסטודנטים הוותיקים שהחלו את שנות לימודיהם בקמפוס באופן מלא.  כל סטודנט ותיק יהיה אחראי על 15-20 סטודנטים חדשים ויקיים איתם שיחות ומפגשים מקוונים  – באופן אישי ו/או קבוצתי על בסיס שבועי. בתפקידם כחונכים, הסטודנטים הוותיקים יהוו כתובת לשאלות ולמתן מידע חשוב, יתווכו בינם לבין היחידות השונות במכללה, יתנו עצות וטיפים מניסיונם כסטודנטים בכלל וכסטודנטים שחוו למידה מרחוק בפרט. הם יחזקו ויעודדו, כל זאת במטרה להקל על הקליטה במכללה במצב נוכחי זה בו נכפה ריחוק מהסגל ומעמיתיהם ללימודים. החונכות כבר החלה למעשה לפני תחילת הלימודים והיא תימשך לאורך כל הסמסטר הראשון. במכללה ייבחנו את הפרויקט במשך כל הסמסטר ובהתאם להתפתחויות ולתוצאות ייבחנו את האפשרות להאריך אותו עד סוף השנה. קרוב ל-150 סטודנטים ותיקים הביעו נכונות לקחת חלק ביוזמה ומתוכם נבחרו 60. על מנת לעודד את הפעילות המכללה תעניק מלגה בגובה 1000 ₪ לכל סטודנט/חונך.

פרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה האקדמית הדסהפרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה האקדמית הדסה: "אנחנו גאים באופן שבו הסתגלנו להוראה מרחוק וכהכנה לשנת הלימודים הבאה הבנו שיש לתת מענה מיוחד לסטודנטים החדשים, לייצר להם רשת חברתית תומכת של סטודנטים למען סטודנטים, זאת בנוסף למעטפת שהסגל האקדמי מעניק להם".    

 

המרכז האקדמי לב פתח אתמול את שנת הלימודים האקדמית תשפ"א.

מכון לב פתיחת שנה - בימים לפני הקורונה

פותחים שנה אקדמית מהבית

 שנת הלימודים האקדמית תשפ"א נפתחה אתמול במרכז האקדמי לב. בניגוד לשנים קודמות המוני סטודנטים לא מלאו את הכיתות, המדשאות ופינות הישיבה שכן ההנחיות מחייבות שהלימודים ימשיכו להתנהל מרחוק. בצל הקורונה במרכז האקדמי לב, המוסד האקדמי השני בגודלו בירושלים מציינים גם השנה גידול במספר הסטודנטים.

בעקבות זאת נרכשו לוחות דיגיטליים מתקדמים אשר חולקו למרצים שישכללו את איכות הלמידה המקוונת. כמו כן, המרכז האקדמי לב, שהינו המוסד האקדמי השני בגודלו בירושלים, הקים עשרות כיתות לימוד היברידיות, שהתווספו לכיתות הקיימות מאז פרוץ המגפה. כיתות אלו מאפשרות למידה משולבת המאפשרת למידה במתכונת של קפסולה ומקוונת במקביל.

יש לציין כי לימודי הקודש החלו כבר בראש חודש אלול, כיוון שהמרכז האקדמי לב הינו המוסד האקדמי התורני היחיד בארץ. הלימודים בבית המדרש התקיימו גם הם באופן מקוון, זאת לאור הנחיות הבטיחות. פתיחת השנה האקדמית משמעותה תחילת הלימודים במסלולי הלימוד לתואר.

פרופ' חיים סוקניק, נשיא המרכז האקדמי לב "בדומה ללמידה האקדמית, גם האווירה החגיגית המאפיינת את פתיחתה של שנת לימודים עברה גם היא אל המרחב הווירטואלי. המראה של קמפוסים מלאים באלפי סטודנטים לא נראה השנה והלב נחמץ. המצב לא הולך להשSתנות בקרוב, לפיכך נערכנו בהתאם. השקענו רבות בחידושים טכנולוגיים שמטרתם לסייע לסטודנטים ללמוד על הצד הטוב ביותר, זאת בהתאם למצב, ולהשלים את התואר בהצלחה."