חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחוז ירושלים במאוחדת: הטיפים של הדיאטנית הקלינית יעל נתן גולדשטיין לל"ג בעומר

התקופה שבין חג הפסח לשבועות הפכה בשנים האחרונות לתקופה המאופיינת בין היתר גם בצריכה הגדולה של כמויות הבשר ובעיקר בבשר על האש. חג פסח, חול המועד, יום העצמאות ול"ג בעומר הם רק סיבה למסיבה לפתוח מנגל עם משפחה וחברים. 

יעל נתן גולדשטיין, דיאטנית קלינית במחוז ירושלים במאוחדת, עם טיפים והמלצות כיצד לעבור את התקופה הזו ולשמור על הבריאות, וגם על תחליפי הבשר שיהיו בריאים יותר וטעימים לא פחות. 

מחוז ירושלים במאוחדת: הטיפים של הדיאטנית הקלינית יעל נתן גולדשטיין לל"ג בעומר
על מנת להפחית היווצרות של חומרים מזיקים בבישול על אש חשופה, מומלץ להשרות את המזון במרינדה חומצית, כמו מיץ לימון.

רגע לפני ל"ג בעומר, ואחרי לא מעט חגים רווי בשרים ועל האש, כדאי לעצור רגע ולחשוב האם יש תחליפים בריאים, וגם טעימים, שיכולים למלא לנו את הצלחת. שילוב של מאכלים צמחוניים או טבעוניים בארוחות עתירות בשר, יכול להיות חלופה בריאה מאוד למי שלא מוכנים לוותר על מנת השר שלהם, ולסייע בשמירה על תזונה מאוזנת.

באופן כללי מומלץ להפחית צריכת בשר, ובעיקר בשר אדום, מסיבות בריאותיות וסביבתיות גם יחד, כשמשרד הבריאות ממליץ על צריכה של עד 300 גרם בשר אדום לשבוע. בשנים האחרונות הוקמו תנועות רבות שקוראות לצמצם צריכת בשר כגון "יום שני ללא בשר", שסוחפות אליהן רבים בארץ וברחבי העולם עם הצעות לצמצום הפגיעה בסביבה והעלאת ההיצע של מנות מן הצומח. גם במערכת החינוך הבינו את חשיבות הנושא, כך שבצהרונים ובבתי הספר מגישים קטניות פעמיים בשבוע כתחליף למנה בשרית.

לכן, בתקופה זו בה מרבים לארח, לעשות על האש ולצרוך כמות גדולה של בשרים, מומלץ להכיר את התחליפים הקיימים לבשר אדום. ישנם סוגים שונים של תחליפי בשר, חלקם יותר דומים למקור וחלקם פחות, חלקם בריאים יותר וחלקם פחות.

מחוז ירושלים במאוחדת: הטיפים של הדיאטנית הקלינית יעל נתן גולדשטיין לל"ג בעומר
משרד הבריאות ממליץ על צריכה של עד 300 גרם בשר אדום לשבוע.

מספר המלצות לשילוב מנות צמחוניות או טבעוניות בחגיגות ל"ג בעומר:

תחליפים לא מעובדים המבוססים על קטניות וירקות

המבורגר סלק ועדשים או המבורגר עדשים וקטניות. מבין כל התחליפים, זו האפשרות הבריאה ביותר. לרוב המבורגרים על בסיס קטניות וירקות מכילים חלבון חליפי, ויטמינים ומינרלים. בנוסף, ישנם מתכונים רבים ברשת להכין גרסה ביתית במקום לקנות. מומלץ מאוד לנסות.

תמיד אפשר גם על בסיס ירקות

ירקות לא מהווים תחליף למנה חלבונית, אך ניתן להכין מהם מנה שתהווה תחליף מבחינת תחושת השבע והמרקם למנה הבשרית. לדוגמא: המבורגר פורטובלו או סטייק כרוב. אמנם לא נקבל מנת חלבון אבל זה בהחלט תחליף בריא ומשביע.

תחליפי חלבון מן הצומח בהכנה ביתית

שיפודי טופו וירקות או קציצות טופו. טופו הוא תחליף חלבון מהצומח, המעובד בעיבוד מסורתי בלבד. הוא זמין וקל לשימוש, לכן ניתן ואף מומלץ לשלב אותו באופן קבוע בתפריט.

מזון מעובד המבוסס על מיצויי חלבון מן הצומח.

תחליפי בשר מן הצומח. תחליפים מקבוצה זו הם הדומים ביותר למקור מבחינת טעם ומרקם. אפשר ליהנות מהם לפעמים, אך מאחר ומדובר במזון מעובד, פחות מומלץ לשלב אותם כחלק מתזונה קבועה.

וטיפ קטן נוסף : על מנת להפחית היווצרות של חומרים מזיקים בבישול על אש חשופה, מומלץ להשרות את המזון במרינדה חומצית, כמו מיץ לימון.

 

יעל נתן גולדשטיין הינה דיאטנית קלינית במחוז ירושלים של קופת חולים מאוחדת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *