מנהל מאוחדת במחוז ירושלים, עופר משולם: "מערכת הבריאות עדיין מתמודדת עם אתגרי השבעה באוקטובר"

מדינת ישראל נמצאת באחת התקופות המורכבות בתולדותיה, המשפיעה באופן משמעותי על כלל המערכות ותחומי החיים ובפרט על מערכת הבריאות, שנאלצה להתמודד ועדיין מתמודדת מאז השבעה באוקטובר עם אתגרים רבים לצד הפעילות המלאה. עבור עופר משולם, מנהל מחוז ירושלים של קופת חולים מאוחדת, תקופות מאתגרות הפכו בשנים האחרונות לעניין שבשגרה. מאז נכנס לתפקידו כמנהל מחוז ירושלים לפני כחמש שנים מוביל משולם את הצמיחה של מאוחדת בירושלים וסביבתה, וזאת תוך כדי ניהול ותפעול שני אירועים היסטוריים בקנה מידה עולמי ולאומי, משבר הקורונה ומלחמת חרבות ברזל.

קופת חולים מאוחדת נמצאת בתנופה חסרת תקדים והיא הקופה הגדולה במחוז ירושלים עם כ- 570,000 מבוטחים כאשר 50% מסך תושבי ירושלים הינם מבוטחי מאוחדת. הקופה נמצאת בפריסה רחבה במיוחד בירושלים  והסביבה עם כ-300 מרפאות, מרכזים רפואיים ונקודות שירות, כ-1,100 רופאים ורופאות ומנהלת את בית החולים 'משגב לדך' הנמצא בבעלותה ואת המרכז לרפואה דחופה (מלר"ד) הפועל 24/7, ומטפל בלמעלה מ-100,000 איש מדי שנה.

"חרתנו על דגלנו להיות מובילים בחזית הרפואה והטכנולוגיה ובקידום הרפואה בתוך הקהילה, מסביר עופר משולם, "חשוב לנו להיות קופה מקצועית, נגישה המותאמת לקהלים ולמגזרים מכל גווני הקשת, להתפתח ולהתרחב כל העת ולהיות בפריסה מיטבית לטובת הלקוחות שלנו". 

 בגלל המלחמה ההיא

"מלחמת חרבות ברזל הביאה לעלייה דרמטית בפניות ובמודעות לטיפול בבריאות הנפש", מסביר משולם, "לצורך כך בשנה האחרונה תגברנו משמעותית את מערך בריאות הנפש והגדלנו בכ-70 אחוזים את מספר המפגשים בהשוואה לשנה קודמת. במהלך 2025 נמשיך להרחיב את השירותים בתחום זה על מנת לתת מענה מקצועי מהיר ונגיש לכל הפונים. במהלך המלחמה היינו הקופה הראשונה בירושלים שנתנה קדימות בתורים וקבלת שירותים רפואיים למילואימניקים ולבני משפחותיהם על מנת להקל עליהם ככל הניתן".

לצד משולם, ליוו מקרוב בשנה האחרונה חלי טל, מנהלת משאבי האנוש של מאוחדת במחוז וחברי ההנהלה, את משפחות העובדים מירושלים והסביבה, שאיבדו את יקיריהן בשבעה לאוקטובר ובמהלך המלחמה, ואימצו לחיקם את משפחות החטופים והפצועים מקרב העובדים. "אנחנו מחבקים כל העת את משפחות העובדים שלנו שאיבדו את היקר מכל", משתף משולם, בן למשפחה שכולה שאיבד את אחיו שנפל במהלך מילוי תפקידו בהנדסה קרבית ואביו נכה צה"ל, "לצערי, אני מכיר את השכול ואת כל מה שכרוך בו מקרוב. אנחנו מנסים לתמוך ולהקל ככל הניתן על אותן משפחות שמתמודדות עם הכאב הגדול. בתקווה ותפילה גדולה אנחנו מצפים לשובם של כל החטופות והחטופים והחלמה מהירה לכל הפצועות והפצועים בגוף ובנפש".

עופר משולם - מנהל מחוז ירושלים של מאוחדת
מאוחדת - מובילים את רפואת הילדים. צילום ריקי רחמן
רפואת הלדים. צילום ריקי רחמן

פיתוח והרחבת שירותים רפואיים כל הזמן

"אנחנו משקיעים משאבים ומאמצים רבים בפיתוח השירותים הרפואיים, בצוותים הרפואיים המקצועיים, בכוח אדם ובהרחבת מקצועות הבריאות. לצד התקופה המורכבת, בשנה האחרונה קידמנו והגדלנו תחומי רפואה רבים ומגוונים במחוז ירושלים. בנוסף להשקעה הרבה ברפואה הראשונית, פיתחנו משמעותית את תחום הרפואה המקצועית עם הקמת מרפאות ייחודיות כדוגמת מרפאת פצע וסוכרת, המעניקה תחת קורת גג אחת טיפול רפואי כולל לסובלים מפצעים קשיי ריפוי ומפצעים כרוניים מסוכרת, מבעיות בכלי הדם ומפצעי לחץ למטופלים סיעודיים וכן טיפול כולל לסוכרתיים, מרפאת השמנה ועוד" 

"מאוחדת מובילה גם במתן שירותי רפואה מתקדמים לילדים בגילאי 0-18 ובהתפתחות הילד. לפני מספר חודשים חנכנו לראשונה בירושלים את מרפאת מאוחדת ג'וניור המעניקה תחת קורת גג אחת  את כל השירותים בתחום רפואת הילדים, וכוללת גם שירותים ייחודים כדוגמת טיפול בילדים עם בעיות בליעה ואכילה ומרפאת מתבגרים.

"מאוחדת היא היחידה שיש לה במסגרת הקופה בדיקות MRI  ו-CT שלא באמצעות בתי חולים, על מנת להנגיש ככל הניתן את השירותים בתוך הקהילה. אנחנו גם מקדמים את הרפואה לגיל השלישי. האוכלוסייה בעיר הולכת ומתבגרת כל הזמן ואנחנו מפתחים ומתאימים שירותים במיוחד לקבוצת גיל זו".

"בשנים האחרונות התמקדנו גם ברפואה הדחופה מתוך תפיסת עולם ברורה שעלינו לתת את כלל השירותים הרפואיים בקהילה ולייתר את הצורך שבהגעה לבתי החולים כדי לסייע בהפחתת העומסים שיש על חדרי המיון בעיר. המלר"ד שלנו בירושלים פועל ללא הפסקה ומעניק מענה מקצועי, מהיר וזמין על ידי רופאים מומחים בלבד וצוות רפואי רחב לבעיות רפואיות דחופות, וזמן השהייה הממוצע בו הוא כשעה". מוסיף מושלם. 

רפואה דיגיטלית

"כקופה אנחנו משקיעים המון בטכנולוגיה מתקדמת ובכלל זה AI, לשדרוג איכות העבודה, תהליכי בקרה, ובמעבר של הצוות הרפואי על תיקי המטופלים. בנוסף, הכנסנו מערכת טכנולוגית ייחודית, 'נוח – העוזר האישי שלי' שיודעת לזהות תורים שהתבטלו ולהציע אותם למבוטחים הממתינים לאותו תחום רפואי על מנת לצמצם זמני המתנה, לצד זה, יש לנו את הרפואה ההיברידית שלנו , המעניקה שירותי רפואה מרחוק באמצעות שיחת וידיאו עם רופאים וגם שירותי רפואה דחופה דרך המיון ההיברידי, מבלי לצאת מהבית מה שחוסך למבוטחים שלנו זמן יקר".

 

מוטו מרכזי

"המוטו המרכזי שלי הוא שאנחנו חייבים להקדים את השוק ולהיות ממוקדים בעשייה שלנו. אנחנו יודעים בכל נקודת זמן מה חשוב יותר, מתמקדים בו, רצים הכי מהר בכדי להשיג אותו ולאחר שמשיגים אותו אנחנו רצים מהר יותר למטרה הבאה. אנחנו במצב פעולה אינטנסיבי ולמדנו שצריך להתחיל בפול גז ולאחר מכן להגביר תוך כדי תנועה. בנוסף, עלינו לזכור שהלקוח תמיד במרכז. קהל המבוטחים של מאוחדת במחוז ירושלים הוא קהל הטרוגני שמהווה פסיפס של החברה הישראלית ועלינו להנגיש את השירותים הרפואיים בהתאמה, ולהרחיב את השירותים כל העת. וכמובן ההון האנושי של מאוחדת במחוז, שהוא המרכיב המרכזי בעשייה היומיומית שלנו, והנדבך החשוב ביותר בקידום הרפואה הקהילתית בירושלים וסביבתה ובביסוס מעמדה של מאוחדת כקופה המובילה והדומיננטית בעיר".

  

עם הפנים קדימה

"אני מאחל לנו להמשיך ולהיות הקופה המקצועית והמובילה בירושלים, לצד פתיחת מרפאות מקצועיות ומרכזים רפואיים חדשים, והרחבה של השירותים הרפואיים ברחבי המחוז. אני מצפה שנמשיך בקצב הגדילה שלנו,  ובכלל זה שימור מבוטחים קיימים והבאת מבוטחים חדשים תוך שיפור מתמיד. הנהלת המחוז, הצוות הרפואי וכלל העובדים עובדים סביב השעון על מנת להיות קשובים כל העת לצרכי המבוטחים כדי לא לוותר על אף פנייה ולהיות שם תמיד עבורם". 

 

הכי אישי

"אני מרגיש שהתפקיד שלי הוא הייעוד שלי בחיים. אני רואה בו שליחות טוטאלית ויומיומית  תחושה של אחריות גדולה לכל המבוטחים שצריכים אותנו בעיקר ברגע האמת. זאת עבודה שצריך להיות בה מאוד מקצועיים נחושים ויצירתיים אבל גם עם הרבה חמלה. בריאות היא התחום הכי חשוב בעולמנו. אני מרגיש סיפוק גדול בכל פעם מחדש שאנחנו מטפלים בכל מבוטח ומבוטחת ונותנים להם מענה אמיתי לצרכיהם".