חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיזם בין עדי ירושלים לבין העירייה יאפשר להורים עם לקויות לקבל הדרכה על התפתחות ילדיהם

הורים רבים חוששים שילדיהם לא מתפתחים בהתאם לקצב הרצוי או המצופה. הדאגה היא מובנת, אבל במרבית המקרים הילדים מתפתחים באופן תקין ובקצב הייחודי לכל ילד, וגם אם קיים עיכוב מסוים, לרוב הם מצליחים להשלים את הפער בעצמם. עם זאת, זיהוי מוקדם של הבעיה הוא קריטי, שכן הוא מאפשר למנוע עיכוב משמעותי יותר, והוא מעניק גם להורים הזדמנות לפנות לטיפול מקצועי ולחפש פתרונות בשלב הנכון שניתן להביא לשינוי.

ההתעסקות היום יומית וזמן הפנאי שהם מקדישים עבורם, מאפשרים לזהות את אותו העיכוב על פי הצורה ודרך התנהגותם, לכן ישנה חשיבות רבה למעקב ולתשומת הלב המוענקת, שכן היא מאפשרת לזהות סימנים מחשידים שיכולים להצביע על הבעיה. בעוד עבור רוב ההורים המעקב הוא שגרתי וטבעי, עבור הורים המתמודדים עם לקויות כדוגמת לקות ראייה, עיוורון, כבדות שמיעה וחרשות, זיהוי אותם הסימנים שאמורים להדליק נורה אדומה הוא אינו פשוט כלל. יתרה מכך, הלקות ממנה הם סובלים, אף יכולה למנוע זיהוי מוקדם של הבעיה ממנה סובל הילד, ובכך גם לפספס את הזמן המתאים לטיפול.

מיזם ייחודי שהתחיל לפעול לאחרונה מטרתו לענות על הבעיה הזו בדיוק, וזאת, במסגרת שיתוף פעולה של היחידה להתפתחות הילד מהמרכז השיקומי "עדי ירושלים", המטפל בילדים ומבוגרים עם מוגבלויות מורכבות, יחד עם עיריית ירושלים. במסגרת המיזם, הורים המתמודדים עם לקות שמיעה או לקות ראיה, מגיעים אחת לחודש עם ילדיהם למשחקייה ייעודית הפועלת באחד מהמרכזים שהוסמכו לטובת זאת על יד העירייה. המרכזים שבהם פועלת המשחקייה הינם: בית זוסמן, מרכז עירוני לליקויי שמיעה, ומרש"ל, מרכז רב שירותים לעיוורים וללקויי ראיה. במשחקיה, ניתן להורים ולילדים זמן משחק משותף, המודרך ע"י קלינאית תקשורת ו/או מרפאה בעסוק. זהו זמן שבו אנשי המקצוע יכולים להתבונן בילד, לבחון את התפתחותו, ולשתף את ההורה במידה ועולה חשש לעיכוב התפתחותי כלשהו. במקביל לכך, ניתנת להורים הדרכה על ידי אותם אנשי מקצוע לגבי דרכי עבודה ומשחקים אשר ההורים יכולים לשחק וליישם עם הילד בבית, זאת על מנת לפתח ולקדם אותו מבחינה מוטורית ושפתית.

בנוסף לזאת, לאור אותה הלקות של ההורים, לעיתים הילדים אינם יכולים לשחק במשחקים אשר ילדים להורים ללא לקות יכולים לשחק בהם. מדובר במשחקים אשר יכולים לסכן אותם בריאותית במידה ולא מתקיים עליהם פיקוח. במסגרת המפגשים הללו, זוכים הילדים לשחק באותם המשחקים אשר בבית כאמור הם אינם יכולים לשחק בהם. וכן, להרחיב את אופן השימוש במשחקים אשר מותאמים ללקות ההורים, באופן שיכול לקדם את הילד מבחינה התפתחותית.

משחקייה היא זירה אפקטיבית להתבוננות ולהזדמנות לאיתור מוקדם של עיכוב התפתחותי, שכן היא מאפשרת לילדים לבטא יכולות במגוון תחומים חשובים. הילדים זזים ומשחקים, תופסים ומשתמשים בחפצים, לכן ניתן לזהות האם לילד או לילדה יש עיכוב התפתחותי מוטורי, בין אם היא עדינה או גסה. כמו כן, היא יכולה להצביע על קשיים ביכולות תקשורת וכישורים שפתיים, קושי ביצירת קשרים חברתיים, החל מהעדר יכולת ליצור קשר עין ועד חוסר יכולת לשתף ולשחק עם ילדים אחרים.

כאמור המיזם הייחודי התאפשר במסגרת שיתוף פעולה של היחידה להתפתחות הילד של המרכז השיקומי "עדי ירושלים", אותו מפעילה עמותת "עדי" במסגרת שירותי התמיכה בקהילה, יחד עם אגף שירותי בריאות הציבור, המחלקה לשירותים חברתיים של עיריית ירושלים, וכחלק מתוכנית 360, המופעלת בעיר. הצלחת המיזם נובעת מהקשר הפורה שנוצר בין המטפלות הפרא – רפואיות אשר מגיעות למקום מטעם היחידה להתפתחות הילד "עדי ירושלים", לבין מנהלות מרכז בית זוסמן ומרש"ל, ובין העובדות הסוציאליות של המרכזים השונים אשר מכירות מקרוב את המשפחות ומפעילות ביחד עם המטפלות את המשחקייה.

מרפאה בעיסוק עם ילדה במרכז. צילום. עדי ירושלים
מרפאה בעיסוק עם ילדה במרכז. צילום. עדי ירושלים

"החיבור לקהילה והידיעה כי יש לנו אפשרות להשפיע ולו במעט על התפתחותו וקידומו של ילד, היא זו שנותנת לנו את הכוח בעשיה שלנו, והתקדמות, ואפילו הקטנה ביותר, היא עולם ומלואו בשביל ההורה וכמובן בשביל הילד עצמו". כך אומרת אולי מנחם שר, מנהלת היחידה להתפתחות הילד "עדי ירושלים".

"תודות למשחקיה ניתן לראות התקדמות בהתפתחותו של הילד, וכן זיהוי של עיכובים התפתחותיים, והפניה למכונים להתפתחות הילד, לביצוע אבחון התפתחותי. הזיהוי המוקדם והטיפול המוקדם הינם חשובים ומהותיים להמשך התפתחותו של הילד. הם מונעים החמרה של קשיים התפתחותיים וקשיים רגשיים נלווים, וכן מאפשרים לילד לצמוח תוך מימוש יכולותיו". מוסיפה לאה לבנה, ראש תחום ריפוי בעיסוק "עדי ירושלים", אשר מובילה את הפעלת המשחקייה ברכז מרש"ל, יחד עם העובדת הסוציאלית של המקום.