

הפסטיבל מבקש ליצור מרחב אומנותי ליצירות פורצות גבולות, במטרה לעודד מצוינות, חדשנות, ושיתופי פעולה בין אמנים וקהל. הפסטיבל מפתיע ומסקרן, עתיר כישרונות וצעיר ברוחו, אינטליגנטי ומלא הומור.
יוזמה חדשה של 'קבוצת התיאטרון הירושלמי' – פסטיבל ב AזAק בין התאריכים 7-9 בדצמבר בבית מזיא לתיאטרון בירושלים. הפסטיבל הוא פרי האילוצים שתקופת הקורונה זימנה לאנשי הבמה והיצירה, כשהניתוק הפיזי מהקהל והמעבר למדיום הדיגיטלי יצרו פורמט המתאים לעידן הקוביד 19 האינסטרומנטלי ומלא הגירויים.
בפסטיבל לוקחים חלק כ-80 אמנים בחללי הבית ובאולמות התיאטרון, בשלושה ימים של חגיגה אמנותית, תנועה, מוזיקה וויזואליות. המשתתפים הם בוגרי בתי הספר לתיאטרון, מחול ומוסיקה מכל הארץ, שהקורונה "תפסה אותם" בתוך העשייה היצירתית.
מה בתכנית:
מדי ערב יעלו על במות התיאטרון ובחללי המבנה כ-10 מופעים שונים, שהקו המחבר ביניהם הוא אורכם – הם קצרים. כעת מותאמות היצירות הדיגיטליות חזרה לבמה, כשהן מהודקות וארוזות כמעט כמו לרשתות החברתיות, רק עם אנרגיה של מופע חי מול קהל. עבור האמנים המשתתפים זו הזדמנות להציג את עבודתם החדשנית תוך שיתוף רעיונות, למידת עמיתים, השראה וקבלת ליווי וייעוץ אמנותי.
"אנחנו שואפים לעודד מצוינות, חדשנות, פרויקטים בינתחומיים, שיתופי פעולה ואינטראקציה ייחודית בין האמנים לקהל" אומרת גבריאלה לב, המנהלת האמנותית של הפסטיבל ושל קבוצת התיאטרון הירושלמי.
המופע הקצר הוא יצירה שלמה, העומדת בפני עצמה ורק משתמשת בפורמט הקצר. במת הפסטיבל פותחת דלת לז'אנר המופע הקצר, לרעיונות מקוריים ולחדשנות בימתית. נותנת הזדמנות וחשיפה ליוצרים חדשים וותיקים וליצירתם, לעיתים הניסיונית.
ביום הראשון באזאק חגיגי הכולל תיאטרון, קברט, זמרי אקפלה וריקוד מחשמל, ובאזאק מגדר בו 7 יוצרות חוקרות את הנושא בארבעה מופעים שונים לצד הופעה חגיגית הכוללת תיאטרון, קברט, זמרי אקפלה וריקוד מחשמל.

ביום השני חוקרים האמנים את נושא התקשורת בעידן האינטרנט באמצעות מיקס-מדיה של וידאו ארט, ריקודי בטן, אמני קרקס ומוזיקה חיה.

היום השלישי מוקדש למיסטיקה פאראפסיכולוגיה ומחול – שחקנית חושפת את סיפורה האישי של המדינה, רקדניות יוצרות את הפנטזיות שלהן ואמן קול עובד עם רוחות חיות בעשר יצירות שונות, הכוללות אקרובטיקה, דואט אהבה שביר, תגובה לטכנולוגיה וכמיהה לפשטות.
בין העבודות הבולטות
אז-אולי, בביצוע השוטרת אז-אולי. הדמות המפורסמת מבלפור מבצעת את הופעת הבכורה שלה בתיאטרון. משטרת ישר-אל הלב עולה לבמה עם סיפורים מהשנה האחרונה. הדמות התמימה רוצה בסך הכל שאנשים יאהבו אחד את השני ולא ינקטו באלימות. ההצגה לא עוסקת בפוליטיקה!

קורבן התמיד *פרק כ"ח – עבודה של זוהר בייצ'ק. מונודרמה תיעודית בעקבות אביה שהיה ילד ב'פרשת ילדי הגזזת' ועבר ניסויים מסכנים מטעם וביוזמת המדינה. היום, כשבעים שנה לאחר מכן, היא סבורה שהגיע העת להוציא את השלדים מהארון, להכיר ולכפר. "פסטיבל באזאק מאפשר לי יריית פתיחה בימתית במסע שהתחיל עבורי לפני כמה שנים עם גילוי הזוועות שנעשו בעת ובשם הקמת המדינה. אני מקווה ומאמינה שאנצל את המקפצה שגבריאלה וקבוצת התיאטרון הירושלמי העניקו לי, ואמשיך להפיץ ולעורר את השיח על עברנו, בתקווה שנוכל לתקן ונתחיל לצעוד קדימה"

עבודת המחול Rhythm Sisters של ארבע רקדניות יוצרות: מיכל ישראלסתם, יוליה חוראני מרעב, סאומהון טגבה, אביגיל ברינסון, מאתיופיה, מצרים, ישראל ואירופה החוגגות את הנשיות והחופש.
עין החשכה, עבודת מחול מאת ובביצוע רות וידר מגן, המטפלת באמצעות קול דרך מופעים. היצירה היא סוג של עבודה "שמאנית" ומשלבת כנפיים ושלדים אמיתיים של בעלי חיים שמצאה האמנית ביער, לצד השמעה של קולות של בעלי חיים.
בולטות העבודות בנושא המגדרי
WOMEN DESERVE MORE, כוריאוגרפיה וביצוע הילה כהן, בריקוד נשי-אישי על הטרדה מינית. האמנית קובעת חד משמעית ש-100% מהנשים בעולם הוטרדו מינית לפחות פעם אחת בחיים, ולכל הפחות סבלו מזלזול בגלל היותן נשים. העבודה באה להרחיב את המודעות לנשים לעמוד על זכויותיהן.

קברט ירושלמי, יצירה וביצוע של ענבל קפלן וגאולה אטלס, הוא קברט נשי העוסק במורכבות החיים כאישה מודרנית בירושלים. בשתי נשים ירושלמיות – האחת דתיה רווקה בת 36, השנייה גרושה נשואה פעם שנייה עם 3 ילדים, מספרות איך זה לחיות בעיר בה כל אחד מרשה לעצמו לשאול אותן מה שבא לו: מהקפאת ביציות ועד אוננות, משידוכים ועד סקס מזדמן. העבודה משלבת עברית ואנגלית
"מספר הנשים האמניות בפסטיבל הוא גדול, כי מספר הנשים שהגישו עבודות בועטות היה הרבה יותר גדול" – מסבירה גבריאלה לב – "זו תופעה מעניינת שלקחה את הפסטיבל למקום שמייצר היזון מחודש לכל הפסטיבלים בהם יש רוב גברי. רבות מהעבודות בפסטיבל עוסקות באימהות מיניות ונשיות".
עלות הכרטיסים: 40-70 ₪. לפרטים 02-6244585-6

בית מזיא לתיאטרון, מסילת ישרים 18, ירושלים.