חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

על משבר האמון של בעלי העסקים, הכסף השחור, הלוואות לגל השני של הקורונה ומה שביניהם

משבר האמון של העצמאים מעולם לא היה בעוצמה כה חריפה

יועץ מס, ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס בישראל: משבר האמון של העצמאים מעולם לא היה בעוצמה כה חריפה

 משבר האמון של העצמאים והמגזר העסקי אל מול הממסד והממשלה פוגע בכלכלה בישראל מספר שנים, אבל הוא מעולם לא היה בעוצמה כה רבה וכה חריפה, כפי שמשבר הקורונה גרם לו להיות .

המשמעויות לכך הן מרחיקות לכת, הן בהיבט של ההשפעה על היעדר הרצון להשקיע כאן, להקים ולפתח עסקים והן בשאיפה שילדינו יהיו שכירים מוגנים בעוד שהמטרה של המדינה היא לעודד יזמות ופריצת גבולות עסקיים. הלכנו שנים אחורה בחינוך ובמלחמה שלנו בהון השחור, שאין לי ספק, שלצערי הרב מאוד, הרים ראש שוב מחדש, לאור התחושות הקשות של חוסר התמיכה של המדינה במגזר העסקי שלה. העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים, שהם התשתית הכלכלית החשובה ביותר למשק נכנסו למשבר הזה בעמדת נחיתות קשה.

שנים ארוכות הממסד ונבחרי הציבור לא השכילו לייצר עבורם כלים שיעודדו אותם לשפר את הביצועים שלהם. הם הפלו אותם לרעה בתחומים רבים והשיתו עליהם בירוקרטיה ורגולציה בלתי סבירה ובלתי נחוצה.

מדינת ישראל צריכה להתעשת ולשנות את כיוון המחשבה והפעולה שלה ולדאוג שעצמאים ועסקים  יעמדו יציב על הרגליים כדי שתהיה להם יכולת ביצוע וייצור, כמנועי הצמיחה של המשק, אשר תפקידם המרכזי לאחר סיום המשבר הבריאותי – זה להחזיר את המשק לפעילות מלאה ולהניע את הכלכלה שלנו קדימה. אחרת לא יהיה מי שיחזיר את מאות אלפי המובטלים לעבודה.

גם ירושלים, כיתר ערי ישראל ספגה מכה כלכלית קשה בקרב העצמאים, בעלי העסקים והעובדים שיצאו לחל"ת או פוטרו. שיעור התחלואה הגבוה בגל הראשון וסגירת בתי הספר כעת וההתמהמהות בהחזרתם של אירועי התרבות המביאים פרנסה לעיר מוסיפים ומדגישים את עוצמת הנזק.

על מנת להימנע ממשבר כלכלי ,חברתי ואף בטחוני, ארוך טווח שטרם נודע כאן, נדרשת מהפכה חוקתית לקידום עצמאים ועסקים קטנים ובינוניים, שתאפשר להם לשפר את הביצועים שלהם ולהגדיל בהתאם את התפוקה והצמיחה בישראל לרווחת כלל אזרחיה, מהפכה, שתקטין רגולציה ובירוקרטיה ותיצור כאן ערבות הדדית ורשת ביטחון לכולם, כדי  שיהיה כדאי לקיים ולנהל עסקים וכדי שהדור הצעיר שלנו יבחר בעצמאות.

אם לא נשכיל לשפר את מתווי החילוץ למגזר העסקי בטווח הקצר ולא נתחיל לחוקק את חוקי העידוד לעצמאים ועסקים קטנים ובינוניים, ייצרב בקרב הדור הצעיר שלא כדאי להיות כאן עצמאי, וזה יהיה פיגוע כלכלי למדינת ישראל וניצחון של הקורונה, מעבר לעובדה שנאבד כאן כל יום עסקים נוספים שאין לנו כמדינה וככלכלה היכולת והפריבילגיה לעשות כך .

חבות מס לישראלים שחזרו להתגורר בארץ במשבר הקורונה

יועצת מס גיתית שלומי ממלאת מקום נשיא לשכת יועצי המס

 

יועצת מס גיתית שלומי ממלאת מקום נשיא לשכת יועצי המס חבות מס לישראלים שחזרו להתגורר בארץ במשבר הקורונה עד משבר הקורונה דירות רבות בירושלים עמדו ריקות מרבית השנה מאחר ובעליהן התגוררו בחועד משבר הקורונה דירות רבות בירושלים עמדו ריקות מרבית השנה מאחר ובעליהן התגוררו בחו"ל,  בצל משבר הקורונה אוכלסו חלק מ"דירות הרפאים" בכל רחבי העיר והתמלאו במשפחות וילדים, שבחרו להעביר את תקופת חוסר הוודאות בישראל וחזרו ארצה רגע לפני שהשמים נסגרו, חלקם נמצאים בישראל כבר מספר חודשים ואין בכוונתם לשוב לחו"ל בחודשים הקרובים, למצב זה עשויות להיות השלכות על מעמדם כתושבי ישראל לצרכי מס וכפועל יוצא מכך על חבותם במס בישראל.

מי שנחשב כ"תושב ישראל" חייב בתשלום מס בישראל, על כל הכנסותיו בין אם הופקו בישראל או מחוץ לישראל, וזאת למעט מי שעלה או חזר לישראל, והוכר בתנאים מסוימים כעולה חדש או תושב חוזר, שכן מעמד זה עשוי להקנות הקלות מס, על חלק מהכנסותיו ובתנאים מסוימים אף על כל ההכנסות שהופקו מחוץ לישראל למשך מספר שנים.

על פי החוק כיום מי ששהה בישראל מעל 183 ימים בשנה או 425 ימים בשלוש שנים (כולל השנה הנוכחית בה שהה בישראל 30 ימים לפחות) חזקה עליו כי הוא תושב ישראל, אלא אם הוכיח כי מרכז חייו מחוץ לישראל. שאלת מרכז חייו של אדם נבחנת על פי שורה של סממנים שאמורים להצביע על כוונותיו הסובייקטיביות להשתקע בישראל או מחוצה לה, בין היתר יבחן היכן הוא ומשפחתו מתגוררים והאם יש להם בית קבע בישראל, היכן מכלול האינטרסים הכלכליים שלו, והיכן הוא מנהל את קשריו החברתיים, פעילותו בארגונים, במוסדות ועוד.

אזרחים ישראלים אשר יצאו מישראל לטובת לימודים, עבודה (רילוקיישן) והעבירו את מרכז חייהם למדינה אחרת, שבו כעת בצל משבר הקורונה לישראל והשתקעו כאן חזרה, חלקם יחויבו כעת לשלם מס בישראל אם לא יוכיחו כי אכן ניתקו את תושבותם לצרכי מס בישראל. חלק מהחוזרים כלל לא הסדירו את מעמדם בעת עזיבתם את ישראל. על פי פקודת המס הכנסה על חלק מהחוזרים היה להגיש בשנים שלאחר עזיבתם דוחות שנתיים לרשות המיסים, בו מפורטות העובדות שעליהן מבוססת טענתם כי אינם חייבים בתשלום מס בישראל.

סוגיות התושבות לצרכי מס ללא ספק תלווה אותנו בחודשים שלאחר משבר הקורונה, הן לאור השינויים בכלכלה העולמית, הן לאור הסיקור התקשורתי הנרחב בפרשת המיסוי של בר רפאלי וכן מאחר וברשות המיסים מתכננים שינוי חקיקה חסר תקדים בהיקפו בתחום המיסוי הבינלאומי שבין היתר ישנה את הגדרת התושבות לצרכי מס. 

משבר האמון של ציבור העצמאים עלול לייצר כלכלה שחורה

יועץ מס (משפטן) אייל אלון, משנה לנשיא לשכת יועצי המס ויו״ר מרחב תל אביב:

"לציבור העצמאים התווספו השכירים שקיבלו מענה כלכלי מפרוץ המשבר אך אלה רואים את המעסיקים שלהם מוכרעים בתבוסה מראש, ללא כל סיכוי. כעת גם השכירים וגם העצמאים דחקו את התחייבות המסים על ההכנסות לסוף הרשימה".

יועץ מס (משפטן) אייל אלון, משנה לנשיא לשכת יועצי המס ויו״ר מרחב תל אביב משבר האמון של ציבור העצמאים עלול לייצר כלכלה שחורהבעקבות משבר הקורונה התרחב משמעותית משבר האמון שהיה קיים בין ציבור העצמאים לבין האוצר שהותיר מאות אלפי עצמאים ללא מענה. ללא פתרון בדמות של פיצוי כגון אבטלה, מענקים או סיוע כלשהו. אותו ציבור העצמאים שאין גוף שמהווה לו גב איתן החל לעסוק בשאלת ההישרדות, האם לשלם חובות והתחייבויות או לדאוג לכלכלת הסמוכים על שולחנו . מלבד ציבור העצמאים שחי תמידית במצב של הישרדות במקום להיות במצב של נוחות, תוך תכנון ואסטרטגיה עסקית בעל אופק. כל זאת היות ועסוק העצמאי בבירוקרטיה.  לציבור הזה התווספו כעת ציבור השכירים שקיבלו מענה כלכלי מפרוץ המשבר אך אלה רואים את המעסיקים שלהם מוכרעים בתבוסה מראש ללא כל סיכוי וכעת גם השכירים וגם העצמאים דחקו לסוף הרשימה את התחייבות המסים על ההכנסות. מכאן עולה השיח על כלכלה שחורה שעלולה להתעצם בקבלת כספים במזומנים או בחשבונות בנק זרים או במטבעות דיגיטליים וכל זאת ללא כל דיווח, בידיעה כי מדובר בעבירה עם כל הסנקציות הפליליות והאזרחיות העולות מכך, אך ייתכן מאוד כי כל אלה אינם יודעים כי רשות המסים בלמה וצימצמה את האפשרות להחזקת הון או הכנסות לא מדווחות וכי היום העולם הוא יותר נגיש ושקוף גם לכולנו וגם לרשויות המס כאשר למעלה מ 100 מדינות כבר חתומות על חילופי מידע שהותחל כבר בהזרמתו במהלך שנת 2019 שכל מטרתו הינה שיפור גביית המס ולעצור הימנעות או התחמקות מתשלום מסים .

תקבולים במזומנים: מותר עד 11 אלף ש"ח לעוסקים או מעל 50 אלף ש"ח מול אנשים פרטיים

חוק צימצום השימוש במזומן למעשה מגביל את היכולת להשתמש במזומנים מעל תקרה של 11 אלף ₪ לעוסקים או מעל 50 אלף ₪ מול אנשים פרטיים . אותו אדם שבחר לשלם או לקבל מזומן צריך להכיר במגבלות החוק ולהבין את הרציונאל כי גם המערכת הבנקאית לא תקבל ממנו את כספי המזומן שלו וגם לא יוכל לרכוש שירותים או טובין מעל הסכומים הללו במזומן .

מטבעות דיגיטליים

ישנם לא מעט אנשים המחזיקים ב-"מטבעות דיגטליים" ונמצאים בזירות מסחר שונות . חלקם מחזיקים ב"מטבעות" כאשר קיבלו אותם בתמורה לעבודות או שירות שביצעו וחלקם פשוט רכשו את המטבעות הללו . כיום לרשות המסים מידע על אזרחים המחזיקים בארנקים דיגיטליים והיום אדם המחזיק בארנק מסוג זה ייתכן ויזדקק לספק את המידע על הדרך והגורם מהם קיבל את המטבעות שלא לדבר על מסירת פרטים מזהים של הארנק . היות וכל מכירה או המרה של מטבע מהווה אירוע מס החייב במס בשיעור הנהוג על רווחי הון .  

חשבונות בנק זרים

חלקם מתושבי המדינה מחזיקים בחשבונות בנק במדינות זרות בתקווה כי הכספים המושקעים שם לא יהיו תחת בסיס המס בישראל בין אם מקור ההון בחשבונות מדווח בישראל ובין אם לאו.  כידוע מדינת ישראל מקבלת דיווחים על כל אזרח ישראל המחזיק בחשבון בנק בחו"ל כאמור במדינה החתומה על הסכם חילופי מידע עם ישראל וכל מוסד פיננסי מחוייב להעביר את המידע כך שהכל נגיש ולא יהיו חשבונות בנק מוסתרים וההעברות מתבצעות באופן אוטומטי .

לסיכום: מוטב לתושב ישראל לא לפעול בתחבולות כלשהן להימנע מתשלום מסים 

תושב ישראל החייב במס בישראל מוטב כי לא יפעל בתחבולות כלשהן להימנע תשלום מסים בישראל שכן רשות המסים נערכה מבעוד מועד כבר בהשגת המידעים וכיום העולם כבר נגיש יותר וללא פינות נסתרות. אותו אדם מוטב שייעשה חושבים טוב טוב שכן במקרה בו ייתפס וזה רק עניין של זמן , יופעלו עליו סנקציות פליליות, הלבנת הון וסנקציות אזרחיות . אדם כזה שטרם הסדיר מעמדו יכול לבוא בגילוי מרצון מול רשות המסים ולהסדיר מעמדו טרם פנו אליו בנושא . סוף מעשה במחשבה תחילה .       

ירושלים אחרי הקורונה

יועצת מס, חן - יפה ידגרי יו''ר סניף ירושלים ממונת תחום דיני עבודה בלשכת יועצי המס

"אנו בעלי העסקים בירושלים, קוראים פעם נוספת בקריאה נואשת למדינה להתגייס וכאמור, לא לשכוח את ירושלים".

יועצת מס חן - יפה ידגרי יו''ר סניף ירושלים ממונת תחום דיני עבודה בלשכת יועצי המס ירושלים אחרי הקורונה

ירושלים היא בירת מדינת ישראל , ובימים אלו נראה שהיא מעט נשכחה.

ירושלים מהווה את מרכז חיי העם היהודי בימי קדם ועד היום , ומקודשת לשלושת הדתות המונותאיסטיות: היהדות, הנצרות והאסלאם.

קדושתה מהווה מוקד תיירותי, אשר מושך אליו מיליוני תיירים מדי שנה, כך למשל בשנת 2019 ביקרו בירושלים כ- 4.5 מיליון תיירים.

מגפת הקורונה קטעה זאת בבת אחת. אין ספק שהפגיעה היא עולמית וגם בארץ היא לא פסחה על אף אחד. אך בעוד ערים אחרות מצליחות להתאושש עם תיירות פנים עם הסרת המגבלות, ירושלים מבוססת בעיקר על תיירות חוץ ועדיין ניתן לראות כי מרבית העסקים בעיר נותרו סגורות, אלו שנפתחו מדווחים על ירידה ניכרת בפדיון של כ 50%.

ירושלים היוותה ועדיין מהווה מוקד רציני במגפה ואחוזי ההדבקה הגבוהים ממשיכים את אי הוודאות עבור בעלי העסקים בעיר. בכל רגע נתון יתכן ויוטל סגר ואז זה עלול להיות מכת המוות הסופית לעסק. העסקים שלא מבוססים על תיירות ומבוססים על תלמידי בתי הספר ואוניברסיטאות לדוגמא נותרו סגורים וגם אלו שנפתחו נמצאים בסכנת סגירה.

ירושלים גם בירת ההשכלה הגבוהה, מה שהופך את זה אפילו ליותר עצוב לראות את האוניברסיטאות מושבתות מתחילת הקורונה, מה שמשפיע על מעגלי התעסוקה המקיפים אותה ומשאיר אותם בלי פרנסה. כך מספרות שממוקמות באוניברסיטה, מזנונים שמופעלים שם, מכוני כושר וכיו"ב נותרו סגורים מבלי שיש צפי לשינוי.

בעוד האווירה היא שהמצב חוזר לשגרה, זה רחוק מהמציאות ונכון להיום אין פתרון לאותם עסקים והמדינה לא מציעה להם פיצוי. נוצר מצב אבסורדי עבור אותם בעלי עסקים אשר כידוע אינם זכאים לדמי אבטלה בהיותם עצמאים, וכך  התוצאות וההשלכות של המגפה הכלכלית יהיו קשות יותר, בעלי עסקים שאכלו את כל חסכונותיהם, יקרסו. אי הוודאות שהמדינה משדרת לא מותירה להם ברירות וכך משפחות שלמות יוותרו ללא פרנסה וללא פתרון מהמדינה, ויביא אנשים רבים למצב בלתי אפשרי .

אנו בעלי העסקים בירושלים, קוראים פעם נוספת בקריאה נואשת למדינה להתגייס וכאמור, לא לשכוח את ירושלים.

קריטריון ירידה של 25% בהכנסות –הסיטואציות הבעייתיות

יועצת מס דנה זטלאוי, סגנית נשיא לשכת יועצי המס ויו"ר מחוז חיפה והצפון

יועצת מס דנה זטלאוי-כהן, סגנית נשיא לשכת יועצי המס וראש החטיבה לקידום מקצוע ייעוץ המס. קריטריון ירידה של 25% לפחות בהכנסות –הסיטואציות הבעייתיות

 אחת הבעיות המרכזיות בתנאי קבלת הזכאות למענקי הקורונה הינה הוכחה של ירידה בלפחות 25% ממחזור ההכנסות אל מול שנת 2019. בפעימה הראשונה והשלישית מדובר על השוואת חודשים מרץ-אפריל ובפעימה השנייה מדובר על השוואה של תקופת מרץ-יוני. 

תנאי סף זה החריג עסקים רבים שנפגעו/נפגעים/יפגעו כלכלית כתוצאה ממשבר הקורונה בארץ ובעולם מזכאות לקבלת מענקי הפעימות. תנאי זה עובר כחוט השני בכל הפעימות והינו תנאי קשיח ומוחלט. למעשה, קריטריון זה שנקבע מראש על מנת לבחון האם העסק נפגע כתוצאה ממשבר הקורונה גרם במקרים רבים לאבחון לקוי והחטיא את מטרתו.

עיקרי הסיבות שגרמו לעיוות המדובר:

  1. מרבית העסקים במשק עובדים בשיטת "שוטף +". פועל יוצא מזה שהכנסה בגין עבודה שנערכה בחודשים לפני משבר הקורונה תתקבל ותירשם בעת חודשי המשבר. גם הפעימה השנייה שבה רווח תקופת ההתחשבנות ליוני איננה מספקת. שכן, עסקים רבים עובדים בשיטה של יותר משוטף 60.
  1. עסק בצמיחה ו/או עוסק שהוסיף עסקים. לדוגמה: עסק בעל קו חלוקה בתחילת שנת 2019 וכיום בעל 2 קווי חלוקה. קו אחד בתקופת הקורונה הושבת (50% מהכנסות העסק השנה פחתו) ועדיין לא יהיה זכאי למענק.
  1. העסק בתקופת המשבר לא עבד חודש. בהשוואה של ארבעה חודשים (מרץ-יוני) מספיק עלית מחירים קטנה משנה קודמת והעסק איבד את הזכאות.
  1. ירידה של 24% שוללת את המענק. מקרים אבסורדים (אך שכיחים מאוד) מראים שמחזור עודף של עשרות או מאות שקלים בודדים עלולים לגרום לאיבוד לזכאות לכלל המענקים בשווי של עשרות אלפי שקלים.
  1. עסקים הגונים שדגלו ביזמות ויצירתיות בעת המשבר, מזערו נזקים והקפידו על דיווחי אמת, יצא שכרם בהפסדם. בעקבות פעולות אלה, יתכן ומחזורם קטן בפחות מ 25% .
  1. עסקים רבים המשיכו את הפעילות הכלכלית בחודשים אלה מכוח הזמנות קודמות והסכמים קיימים. אך, תוצאות המשבר יתנו אותותיהם בחודשים הבאים שכן היקף ההזמנות העתידיות ירד בצורה דרסטית.
  1. עסק שהכנסותיו מבוססות על עסקאות חד פעמיות. דוגמה קלסית הינה מתווך דירות. עסקה אחת מפרנסת חודשי עבודה אחרים בהם אין עסקאות. יתכן מצב ששנה קודמת בתקופת ההשוואה לא היו עסקאות (או לחילופין עסקאות בסכום נמוך יותר).
  1. בזמן המשבר, עסקים רבים שנקלעו וחששו מבעיות תזרים מזומנים, החלו בהליכי גבית חובות נרחבים. כך גם כך במבצעי מכירות מוקדמים. עסקים אלה גרמו לעליה מלאכותית במחזור ההכנסות בתקופה הנידונה.
  1. עוסקת אשר היתה בתקופה המקבילה בשנת 2019 בהריון/טיפולי פוריות/לידה/לאחר לידה – סביר להניח שהכנסותיה יהיו מלכתחילה נמוכות מההכנסה הצפויה בשנת 2020.
  1. עוסק אשר בתקופה המקבילה היה במחלה/חופשה/אבלות/מילואים וכו'.
  1. עסק ששנה קודמת בתקופה המקבילה היה סגור (מלא או חלקי) לרגל שיפוץ.
  1. עוסק אשר החליף עסק ו/או שינה את אופי העסק. לצורך הדוגמה: עוסקת בעלת מספרה ששנה קודמת עסקה גם בתחום הקוסמטיקה. השנה פיטרה את הקוסמטיקאית בחנות והורידה את תחום העיסוק. מחזור ההכנסות ירד (אם כי לא בהכרח הרווחים).
  1. עוסק שבתקופה המקבילה היה עוסק פטור ובתקופה הנוכחית הפך להיות עוסק מורשה. ההכנסות המדווחות השנה הינם בניכוי מע"מ עסקאות דבר הגורם בצורה אוטומטית לירידה של כ 17% לעומת התקופה המקבילה.
  1. עסקים העובדים על עמלה קבועה כאשר התחשבנות סופית נעשית בדר"כ בסוף שנה או לאחר מחצית השנה. פגיעה עתידית. דוגמה קלאסית נמצאת אצל זכיינים.

עוצמתו של היקף הקריטריון הזה בהחרגת העוסקים מקבלת כספי המענק מייצר עוול למספר גדול מאוד של עסקים קטנים שנפגעו בצורה דרמטית ממשבר זה.

משנה תוקף לבעיה מתקבל כאשר ישנם עסקים רבים מאוד שנפגעו ממשבר הקורונה וכבר קיבלו את כספי המענקים (הערכות המקצועיות מדברות על עשרות אלפי עסקים) ויאלצו, בגלל קריטריון זה, בעתיד הקרוב, להחזיר לרשות המיסים את כספי המענק (חלקם ככל הנראה לא יצליחו לעמוד במטלה הזאת, דבר שיגרום לקנסות ועיקולים ואי נעימות רבה).

בעלי עסקים רבים שנפגעו ממשבר הקורונה וקיבלו את כספי המענקים לא מודעים לעובדה שהמענק מותנה ואיננו סופי.

מניתוח דעת הקהל והלכי הרוח בציבור העצמאים, כפי שמתקבל בצורה יומית מלקוחות יועצי המס, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים עולה כי רבים מהם שנפגעו ממשבר הקורונה אך לא עומדים בקריטריון זה וקיבלו את כספי המענקים, הגישו את הבקשות למענקים בתום לב ואינם מודעים כלל לעובדה כי מענק זה הינו מותנה ובשלב זה עדין איננו מענק וודאי וסופי.

צפוי כי דרישה להחזרת כספים אלה יגרום למשבר אמון חריף ובלתי הפיך בין בעלי העסקים והמדינה בכלל וכלפי רשות המיסים ומשרד האוצר בפרט. ויתכן אף יגרום להתמוססות כללית של אפקט מבצעי ההסברה (בשילוב הליך "גילוי מרצון") שנעשו בשנים האחרונות למיגור תופעת ההון השחור במדינה ועידוד האזרחים לדיווח ותשלום מס אמת.

הערכות העסקים לגל השני

רו''ח אמיר קינן, סגן נשיא לשכת יועצי המס וממונה תחום חברות

"הנושא העיקרי שהיה בעוכריהם של בעלי העסקים הוא הקושי בתזרים המזומנים ולכן עלינו לנקוט פעולות שישפרו את תזרים המזומנים שלנו בעת צרה בעתיד".

רו''ח אמיר קינן, סגן נשיא לשכת יועצי המס וממונה תחום חברות הערכות עסקים לגל השניבימים האחרונים מסתמנת עליה עקבית במספר חולי הקורונה  כאשר ירושלים נמצאת במוקד התפרצות . כמו ברחבי העולם, גם בישראל נערכים לגל שני של קורונה שיתרחש בעתיד הקרוב ואולי יכפה עלינו שוב סגרים והגבלות .

מלבד ההערכות הבריאותית נשאלת השאלה אילו לקחים הפקנו אנו בעלי העסקים מהגל הראשון וכיצד עלינו להיערך לגל השני .

הנושא העיקרי שהיה בעוכריהם של בעלי העסקים הוא הקושי בתזרים המזומנים ולכן עלינו לנקוט פעולות שישפרו את תזרים המזומנים שלנו בעת צרה בעתיד כגון  :

  • במידה ויש לכם הלוואות , נסו להאריך את תקופת ההלוואה ולהקטין את ההחזר החודשי . תמיד תוכלו לחזור לתקופה קצרה יותר לאחר המשבר .
  • נצלו את ההזדמנות שניתנה לכם לקבל הלוואה בערבות המדינה . ייתכן ואתם חשים שתוכלו לעבור את הגל הנוכחי באמצעים האישיים שברשותכם למרות שנפגעתם . זו לא סיבה לא לבקש  הלוואה . אינכם יודעים מה צופן העתיד ביחוד שמדובר בהלוואה שלמעשה בשנה הראשונה היא ללא עלויות כלל .
  • מכרו מלאים מתים בעסק והפכו אותם למזומנים, גם אם מדובר במכירה במחירים יחסית נמוכים . סחורה על המדף לא תעזור לכם בעת סגר .
  • הפחיתו את מקדמות המס שלכם . ככל ששילמתם מקדמות לחודשים ינואר פברואר , אתם יכולים לקבל אותם בחזרה מרשות המיסים . זה יוכל לסייע לכם בתזרים .
  • צמצמו בהוצאות לא הכרחיות . זה לא הזמן להשקעות בציוד ורכוש . השתדלו לצרוך רק את מה שנחוץ באמת להפעלת העסק בעת הזו .

בצד התפעולי  הערכו טכנית לאפשרות העברת העובדים לעבודה מהבית ככל שניתן וכן חישבו כיצד אתם יכולים להמשיך לתת שירות ולהנגיש את עסקכם באמצעים דיגיטלים , זום וכיוצ"ב .

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email