חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אנטומיה של הצלחה: מה גורם לעסקים וארגונים להיות מצליחים?

האם אפשר להעלות את הסיכוי להצליח באופן יזום ? האם לידע וניסיון יש ערך ?

רבים וטובים מאתנו כתבו ספרים, מאמרים, ביצעו מחקרים ואמרו רבות על מה יש לעשות כדי להביא להצלחה עסקית.
נסכים כולנו, שאין נוסחת קסם, שהרי אם הייתה שכזו, כנראה שכל העסקים היו משגשגים ומצליחים, ואילו המציאות מוכיחה שהמצב רחוק מלהיות כזה.
בכל זאת, ישנם מס' עקרונות שאנו מאמינים שאם ניצמד אליהם ונקפיד לפעול על-פיהם, בהכרח, נוכל להביא לביצועים טובים יותר ובהכרח נוכל להתקרב יותר להשגת מטרותינו.
העקרונות פשוטים להבנה אך אינם מובנים מאליהם.
גם אם אצל חלקנו עקרונות אלו אינטואיטיביים, ואנו מכירים אותם, רבים ממנהלי העסקים והארגונים אינם מצליחים לפעול לאורם לאורך זמן, בשיטתיות ובעקביות והכשלים יחזרו על עצמם ביתר עוצמה.

 

סדר הצגת העקרונות מוצג באופן כרונולוגי ומתאר את שלבי העשייה כפי שאנו ממליצים לבצעם.

  1. הצבת מטרות- הבסיס והיסוד לכל הפעילות העסקית והארגונית.
  • אובדן דרך מתחיל באובדן מטרה
  • הדרך אל המטרה מתקצרת, ככל שהמטרה מוגדרת באופן ברור יותר.

אנו נתקלים לא פעם במנהלים ועסקים "ביצועיסטים" אשר עובדים סביב השעון אך כאשר אנו עוצרים ובוחנים את פעולותיהם, אנו רואים שאין קשר בין מה שהם עושים לבין מה שברצונם להשיג. זאת ועוד, אנו מגלים לא פעם שישנן מטרות סותרות לאנשים שונים בעסק/בארגון.

ישנה חשיבות גדולה מאוד להגדרת מטרות וגיבוש הסכמה ותפיסה אחידה של כלל העובדים סביב החזון והמטרות של העסק/הארגון.

החזון והמטרות מהווים את "המצפן" של הארגון וכלל הפעולות שאנו מבצעים אמורים לשרת את החזון והמטרות הללו. כשאנו מוותרים על הפעולות ההכרחיות הללו, אנו מאבדים את הדרך ובמקרים רבים את השליטה.

  1. יעדים- בעוד שהחזון והמטרות משקפים את ה"לאן" ברצוננו להגיע, היעדים משקפים את ה"מה" ברצוננו להשיג. על היעדים להיגזר מהמטרות (לכל מטרה יכולים להיות מס' יעדים) ועליהם להיות ספציפיים וקונקרטיים (ברי ביצוע), והחשוב מכל- מדידים. יעד אשר אינו ממוקד, ספציפי וניתן למדידה, כנראה שלא יתממש ויישאר בגדר הצהרת כוונות בלבד.
  2. בניית תכנית עבודה- תכנית העבודה תענה על השאלה "איך". לאחר שהגדרנו לאן ברצוננו להגיע ומה ברצוננו להשיג, נשאל את עצמנו- "כיצד". תכנית העבודה כוללת את כלל הפעולות והצעדים בהם ננקוט על מנת להשיג את היעדים והמטרות שהצבנו לעצמנו. על תכנית העבודה להתייחס לרמה השבועית, החודשית, הרבעונית והשנתית, וישנם אף ארגונים/עסקים אשר מגדירים תכניות רב שנתיות. בתוכנית העבודה נקבע מה צריך להתבצע, מתי, באיזה אופן וע"י מי. תכנית העבודה מאפשרת לנו לתכנן את פעילותינו, לתקצב את הפעילות (להתאים את הפעילות לתקציב הקיים או למצוא מקורות מימון מתאימים) לבצע אותה באופן שיטתי ועקבי באופן שמונע מאתנו להיכנס למצבים של "כיבוי שריפות". מספר "הכבאים" המאיישים תפקידי ניהול – גדול מאוד.

מעקב ובקרה שיטתיים ועקביים ולא ספורדיים ואקראיים

4. מעקב ובקרה- על תכנית העבודה לכלול גם אבני דרך ומנגנונים למעקב ובקרה- האם אנחנו פועלים מול הערוצים הנכונים? האם אנו פועלים באופן הנכון? האם האדם הנכון מטפל בדברים? האם אנו מתקרבים לעבר השגת מטרותינו?

גם המעקב והבקרה שאנו מבקשים לבצע חייבים להיות מובנים, שיטתיים ועקביים ולא ספורדיים ואקראיים. לצערנו עסקים וארגונים רבים נוטים לבנות תכניות עבודה שנתיות, אך דקה לאחר שנבנו, נכנסות התוכניות למגירה והשימוש הבא בהן נעשה, אם בכלל, רק לאחר שנה, לקראת בניית התוכנית הבאה. במקרים אחרים משתדלים לפעול על פי ההחלטות והתוכנית, אך אין מקפידים בבקרה מתאימה, בקרה המאפשרת שינוי של ממש בעת הצורך.

מנגנונים למעקב ובקרה על העשייה השוטפת מאפשרים לנו להיצמד למטרות ולתוכנית העבודה שהוגדרו מחד גיסא, אך לוודא שהן רלוונטיות וישימות מאידך גיסא.

מאחר ומדובר ביעדים מדידים, ניתן לעקוב ולבקר אותם "און ליין" בעזרת כלים ניהוליים ממוחשבים כאלה ואחרים, הנותנים מענה מדויק מאוד על קצב ההתקדמות ובכלל. מעקב זה מאפשר לנו לקבל החלטות תוך כדי תנועה. ממש כמו נהיגה, קצת ימינה קצת שמאלה, קצת מהר יותר קצת מהר פחות, ולהישאר ערניים בכל זמן, כי נהיגה כשאנו לא ערניים מביאה לתאונות ולריסוק כואבים. בקרה על יעדים מדידים משמשת כרמזור לתנועה עסקית וארגונית.

  1. הון אנושי- סעיף זה אמנם אינו מוצג בראש רשימת העקרונות, אך לתפיסתנו בהחלט מהווה את אחד המרכיבים החשובים ביותר בהצלחתו של עסק/ארגון. הגדרת מטרות, יעדים, בניית תכניות עבודה וביצוע מעקב ובקרה ללא בחירת האנשים הנכונים וללא טיפול נכון והולם בהון האנושי שלנו לא יאפשרו לנו להגיע למטרות שהצבנו. על כל עסק וארגון להשקיע אנרגיות ומשאבים רבים באיתור וגיוס האנשים הנכונים, ויתרה מזאת, להשקיע רבות בתהליכי חפיפה נכונים, קליטה ראויה ומסודרת של העובד, וכמובן שימורו וטיפוחו כל זמן שהוא חלק מהארגון/מהעסק.

סוגיית הטיפול בהון האנושי הינה סוגיה חשובה ומורכבת, וקצרה היריעה מלהכיל. בטור קצר זה נדגיש שגם הטיפול בהון האנושי של העסק/הארגון מצריך חשיבה רבה, השקעת משאבים כלכליים ואנרגטיים רבים והתייחסות ממוקדת ויסודית.

  1. ניהול משברים ופתרון קונפליקטים- למרות כל האמור לעיל, גם ארגונים ועסקים המקפידים על יישום העקרונות הנ"ל לעיתים מוצאים עצמם מתמודדים עם מצבי משבר או עם קונפליקטים מסוגים שונים. משברים וקונפליקטים מעין אלו הינם טבעיים במחזור החיים של ארגונים ועסקים ואל לנו להיבהל או להילחץ מהם. היכולת הכישורים והמיומנויות של המנהלים המנווטים את העסק והארגון הם אשר יכריעו בזמן אמת ובשגרה לאן פניהם מועדות. היכולת להבין ולדעת כיצד לנהוג ובאילו פעולות לנקוט על מנת לצלוח את המשבר או הקונפליקט הם לעיתים ההבדל בין הצלחה לכשלון. לכן, נמליץ כי הפעולה הראשונה בה יש לנקוט הינה ניתוח ואבחון מעמיק של הסיבות להיווצרות המשבר והקונפליקט ולאחר מכן בחינת החלופות והאפשרויות הניצבות בפנינו על מנת לפתור את הבעיות ולחזור למקום יציב ובטוח.

במצבים אלו מומלץ להיעזר גם באנשי מקצוע אשר יספקו זוויות הסתכלות נוספות ואובייקטיביות ויסייעו בטיפול מן השורש ולא בפתרונות ביניים ובכיבויי שריפות בלבד.

חשוב לזכור שהצלחת העסק/ארגון איננה "מזל", "גורל" או "תלויה ביד המקרה". הצלחת העסק והארגון מקורה בעבודה קשה, תכנון, שיטתיות, התמדה, ובעיקר בעיקר-ניהול. 

כותבי המאמר – עודד מנס והדר ודעי

עודד מנס – טי.אם.טי BE 9 

עודד מנסמנטור לעסקים, יועץ עסקי בכיר וותיק ומיומן, מאמן עסקי ואישי, הפועל בתחום הניהול, התפעול והשיווק. בעל ידע עסקי רב תחומי, מתמחה בתחום העסקים הקטנים והבינוניים.  למעלה מ- 1,300 עסקים, ארגונים ולקוחות פרטיים, נהנו מייעוץ ואימון בתחומי הניהול, התפעול והשיווק. מייסד ובעלים של חברת טי.אם.טי. TMT ייעוץ עסקי החל משנת , 1996. ושל חברת BE 9 ניהול ואימון, הפועלת בתחום סדנאות ניהול אקטיביות ייחודיות. מפתח ומנחה "משחקי ניהול" – סדנאות ניהול אקטיביות ייחודיות בעזרת משחק הביליארד. מפתח TMTH -Too Much To Handle כלים ניהוליים ממוחשבים מהווים רמזורים לניהול עסקי יעיל ונשלט. משורר, הוציא לאור שלשה ספרי שירה: בכל פעם מחדש (2014) ככה זה כשאוהבים (2016) אופק האתמול (2018). מאמן כדורסל מוסמך – פועל בתחום אימון הכדורסל מזה 30 שנה.

הדר ודעי

הדר ודעייועצת ארגונית המתמחה בתקשורת פנים ארגונית, פיתוח ההון האנושי, שיפור תהליכי עבודה והובלה והטמעה של שינויים ארגוניים. בעלת ניסיון של כ- 10 שנים בניהול, תפעול ותחום שירות הלקוחות. בעלת היכרות מעמיקה עם ארגוני המגזר השלישי בארץ. מפתחת ומנחה סדנאות והרצאות בנושאי שירות, מכירות, ניהול אישי וניהול זמן, תקשורת, פיתוח צוותים, חשיבה יצירתית ועוד. בעלת תואר ראשון במנהל עסקים וסוציולוגיה ותואר שני במנהל עסקים וייעוץ ארגוני, והסמכה בהנחיית קבוצות. חברה ופעילה באיפ"א- הארגון הישראלי לפיתוח ארגוני.