חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עשרת המובילים בהתחדשות עירונית : משה לאון הוא ראש העיר המוביל בקידום התחדשות עירונית

ראש עיריית ירושלים משה ליאון עם בן מסינג מייסד ובעלים של אתר מגדילים צילום דרור סיתהכל
ראש עיריית ירושלים משה ליאון עם בן מסינג מייסד ובעלים של אתר מגדילים. צילום דרור סיתהכל

מאז שנת 2014 החלו להבנות בישראל כ- 75,000 יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית ( פינוי בינוי ותמ"א 38 )  עוד עשרות אלפי יחידות דיור נמצאות בצנרת התכנון בוועדות המקומיות והמחוזיות. לראשי הערים ולמדיניות שלהם בתחום ההתחדשות העירונית חלק מהותי בקידום התוכניות והפיכתן לבנייה בפועל.

במטרה לעודד את ראשי הערים לחדש את השכונות הוותיקות יזמו באתר מגדילים את "מגדילים ראש" בדיקה דו שלבית שנערכה בחודשיים האחרונים לבחירת עשרת ראשי הערים המובילים בקידום התחדשות עירונית בעירם. הרשימה נחשפה היום, בכנס הנדלן השנתי "ישראל מתחדשת" שערך האתר במלון רמדה בירושלים.

במקום הראשון ברשימה, מדורג משה לאון, ראש עיריית ירושלים, בפער גדול מראשי הערים האחרים. במקום השני מדורג יאיר רביבו, ראש עיריית לוד , במקום השליש מדורג ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו, במקום הרביעי מדורג רמי גרינברג, ראש עיריית פתח תקווה, במקום החמישי מדורגת מרים פיירברג, ראשת העיר נתניה, במקום השישי רוביק דנילוביץ, ראש עיריית באר שבע ( נציג ראשון ברשימה לפריפריה) במקום השביעי מדורג רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, במקום השמיני מדורגת ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה, את המקום התשיעי עם ציון זהה חולקים רחמים מלול, ראש עיריית רחובות  ודוד אבן צור, ראש עיריית קרית ים ובמקום העשירי ברשימת עשרת ראשי העיר המובילים בקידום התחדשות עירונית מדורג רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון.

בכנס שנערך היום ציין בן מסינג, יו"ר ובעלים של אתר מגדילים כי: "המיזם הראשון מסוגו בארץ זכה להיענות גדולה בקרב תושבי הערים וראשי הרשויות עצמם, כאשר נרשמה קורלציה בין הצבעות התושבים לבין הבחירה של הוועדה המקצועית המייעצת, המורכבת מעשרות אנשי מקצוע בכירים ומנוסים בתחום. אני מקווה שבכך הצלחנו לתרום להובלת השינוי ולקידום ההתחדשות העירונית בישראל".

 

צילום: דרור סיתהכל

כרמלה קופר, עורכת ראשית של אתר מגדילים מציינת כי מטרת הבדיקה לא הייתה לבדוק היכן נבנו הכי הרבה יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית , אלא לאתר את ראשי הערים שנרתמו לנושא ומשקיעים מאמצים רבים לקידום ההתחדשות העירונית בעירם . לדבריה, בשלב הראשון  עלו לבחירה באמצעות סקר ארצי שבו השתתפו למעלה מ-44  ראשי ערים, אשר עמדו בקריטריונים שנקבעו בתקנון והתבססו על נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. מדובר בערים בהן התקבלו היתרים לבנייה של מעל 200 יחידות דיור במסגרת פינוי־בינוי; ערים בהן היתרים לבנייה של מעל 40 יחידות דיור במסגרת תמ"א 38; ערים בהן אושרו תוכניות במתחמי התחדשות עירונית במהלך חמש השנים האחרונות. בשלב השני עלו ראשי הערים להצבעת התושבים ובשלב האחרון התכנסה הוועדה המקצועית, בהשתתפות עשרות בכירים מענף הנדלן, יזמים, עורכי דין, אדריכלים שמאים ועוד. את הוועדה הנחתה קופר, שציינה כי : "נקבעה מסגרת של קריטריונים לדרוג סופי, במשך מספר שעות חלקו חברי וחברות הוועדה מידע ועמדות, ובסופו של דבר דירגו את ראשי הרשויות, כאשר המידע שוקלל לכדי רשימת עשרת הגדולים".

בין הבכירים שהשתתפו בבחירה: חיים קראדי – מנכ"ל פרשקובסקי מניבים, אלכס מריאש – מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית, עו"ד זיו יעקובי מנכ"ל אקרו נדל"ן,  עו"ד בתיה בראף מליכזון – שותפה בכירה הררי טויסטר ושות', עו"ד גיא יקותיאל – פרידמן, יקותיאל, אינגביר עורכי דין, אדר' גיא מילוסלבסקי – בעלים מילוסלבסקי אדריכלים, עו"ד זיו גרומן – מייסד גרומן ושות' משרד עורכי דין, עו"ד שי אליאב – שותף מנהל גינדי – כספי ושות', חיים אביטן – יו"ר קבוצת הרציג נדל"ן, נחמה בוגין – בעלים נחמה בוגין שמאות מקרקעין , ננה חן – מנכ"לית ראדקו מקבוצת רפאלי, עו"ד צבי שוב – בעלים צבי שוב משרד עורכי דין, קובי ארדיטי – שותף מנהל רם מוגרבי ארדיטי, רוני מזרחי – יו"ר קבוצת מזרחי ובניו, ד"ר רינה דגני – בעלים קבוצת גיאוקרטוגרפיה, עו"ד רן מלאך – מנכ"ל בוני התיכון התחדשות עירונית, עו"ד ערן באלינט – שותף נדל"ן במשרד שיבלת ושות', אדר' אבישי קימלדורף – מנהל פרויקטים ראשי – קרן ריאליטי, עו"ד דן הלפרט, רוני בריק – בעלים ומנכ"ל לי-רן יזום והשקעות בבניה, ועוד ועוד.

60,000 יחידות דיור מקודמות במסגרת התחדשות עירונית בירושלים

"זה לא סוד שירושלים סבלה בשנים האחרונות מהגירה שלילית, כשבאתי לנתח את זה, הסיבה העיקרית היא שלא בנו דירות לתושבים. לא רק לזוגות צעירים, אלא בכלל למשפחות שרוצות לשפר את הדיור שלהן – אין מקום". כך אמר היום משה ליאון, ראש עיריית ירושלים בכנס הנדל"ן. לדברי ליאון ההתחדשות העירונית היא פתרון ואת שנת 2022 נסיים עם 3000 התחלות בניה של התחדשות עירונית ואנחנו מתכוונים להגדיל עוד יותר את שיעור הדירות שיבנו במסגרת התחדשות עירונית ולבנות בניינים גבוהים וחדשים, בשכונות כמו קרית יובל, קטמונים, גילה, ארמון הנציב, בקרוב גם פסגת זאב. כל שכונה היא למעשה עיר קטנה ברחבי הארץ.

את הבנייה של אלפי יח"ד אנחנו מלווים במהפכה בתחבורה, ירושלים היא המובילה במהפכת התחבורה. ובחומש הקרוב ירושלים היא הראשונה שתצא מהפקקים. בנושא התעסוקה, ירושלים הייתה ידועה במשרדי הממשלה שלה ובתיירות שלה. אנו עושים הכל כדי שמשרדי הממשלה יחזרו, אבל יותר חשוב, אנו כרגע בבניה של 1.6 מיליון מטרים ברחבי העיר עבור בעיקר הייטק. מגדלים בכניסה לעיר הם כבר בביצוע.

יואל אבן , מהנדס עיריית ירושלים ציין בכנס כי  "ירושלים מקדמת התחדשות עירונית בהיקפים חסרי תקדים. כרגע בירושלים יש 60 אלף יח"ד שנמצאות בתהליך כלשהו, תכנון, רישוי וביצוע וזאת בגלל שבירושלים התקבלה החלטה  לקחת את נושא התחדשות עירונית צעד קדימה". לדבריו, בירושלים, הפתרון האמתי היום זה פינוי בינוי , העיר כוללת שכונות מאוד ותיקות משנות ה50 ו60. גילה, ארמון הנציב, הקטמונים – שכונות ענקיות שהן בסדר גודל של עיר וצריך לעשות התחדשות עירונית כדי לחדש אותן וכדי לייצר דירות חדשות.

 

יואל אבן מהנדס העיר ירושלים
יואל אבן, מהנדס עיריית ירושלים: הפתרון האמיתי זה פינוי בינוי. צילום דרור סיתהכל

בנושא ההחלטה לתת ליזמי התחדשות עירונית פטור מלא מהשבחה בשכונות העיר. ציין יואל אבן ששואלים אותו  איך מחקתם כל כך הרבה כסף מהשבחה של העיר? והתשובה היא שהיקף ההשבחה בשנתיים האחרונות עלה בסדרי גודל חסרי תקדים והסיבה היא שיזמים שמשקיעים בהתחדשות עירונית נכנסים לפרויקטים נוספים ורוכשים קרקעות ופתאום היקף ההשקעה בעיר גדל בסדר גודל חסר תקדים. המנוע העסקי של העיר מתפתח וגדל, אני רואה את זה קורה, אני רואה איך ירושלים צומחת בזכות זאת, בשנה הזו נחצה שיא בהשבחה למרות הפטור.

שירה תלמי באבי – יו"ר ועדה מחוזית לתכנון ובניה ירושלים אמרה בפאנל : "אנחנו חושבים שתכניות ההתחדשות העירונית הן תכניות מאוד פשוטות, שצריכות לעבור יחסית מהר ואנחנו עושים מאמצים לקצר את ההליכים, המספרים שלנו מדברים בעד עצמם – התכניות מתקדמות מהר ויש לי היום על השולחן 14,000 יח"ד. הצד שלכם היזמים זה  להביא תכנון בשל, נכון, מבין, תשקיעו במתכננים טובים שמכירים את החומר תתנו תכניות טובות עם השקעה במרחב הציבורי ופיתוח ראוי והן יכנסו מהר להפקדה וקל יהיה לנו להגן עליהן ולהעביר אותן מהר את המסלול.

אסף חרש – מנכ"ל החברה להתחדשות עירונית ירושלים, חברה יזמית וקבלנית המקדמת פרויקטים בירושלים ובערים נוספות  ציין כי האינטרס המובהק שלי זה לתת לבעלי הדירות את מלוא הכלים כדי שיוכלו להוביל ביחד איתנו את הפרויקט, כי בסופו של בפרויקט של התחדשות עירונית יש הרבה אתגרים וכדי לצלוח אותם בעלי הדירות צריכים להיות מאוד מעורבים. הוא ציין את האוזן הקשבת שלה הם זוכים מהוועדה המקומית וגם המחוזית ואת מהירות התגובה עם זאת פעמים רבות אנו מקבלים מוועדות התכנון כל מיני מטרות שהן לא תמיד הכי מוגדרות. זה יוצר סוג של אתגר כי מהצד השני יש דיירים שצריך להנגיש להם את העניין הזה. בנוסף קורה לא מעט שיש דרישה של וועדה מקומית שסותרת דרישה של וועדת מקומית אחרת. זה גם יוצר סוג של קושי בדרך"

יונה גרין – מנכ"ל טרא התחדשות יונה , שמקדמת בירושלים מעל 6000 יח"ד בהתחדשות עירונית ציין כי התפקוד של הועדות בעיר מצוין אבל יש תמיד מקומות להשתפר, ולאפשר למקבל תהליכים לצורך קיצור הזמנים, לדוגמא את הליכי התכנון והרישוי , כמו כן יש להוסיף כח אדם שיטפל באישור התוכניות בעירייה בעיקר לנוכח ההיקף של התוכניות.