חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כשיוליה פגשה את לריסה-ואיך מחברים את עיצוב הפנים האירופאי קלאסי להום סטיילינג הישראלי?

אין שום דבר מוזר או מתמיה בשתי נשים שעוסקות בעיצוב פנים והום סטיילינג, אבל החיבור בין יוליה פונימנסקי ולריסה טליס הוא מיוחד בהיבטים רבים למדי.

השתיים באמצע שנות החמישים לחייהן, פועלות בסטודיו משותף תחת השם: JL STYLE  כשה – J  הוא של JULIA  וה – L הוא עבור LARISA  מביאות לעסק חיבורים וניגודים רבים: האחת – לריסה, גדלה על האדריכלות האירופאית הקלאסית, עסקה באדריכלות בארץ מוצאה עשרות שנים וארון הגביעים שלה גדוש בפרסים יוקרתיים על פרוייקטים שתיכננה בעיקר ברוסיה אבל גם במדינות מערב אירופה.

השניה – יוליה, היא מעצבת פנים יחסית צעירה בסך הכל חמש שנים במקצוע, אבל מחוברת חזק למנטליות הישראלית, לשוק המקומי של משפצים, בנאים, ספקים וכל מה שצריך כדי להרים פרוייקט כאן באוירה המזרח תיכונית רווית הקומבינות. וכך התחברו השתיים כדי לענות לצורך משותף של השלמה מקצועית זו את זו.

לריסה, שברזומה שלה תיכנון ועיצוב של דירות יוקרה ובתי פאר בסגנון פריזאי של אוליגרכים במוסקבה, ושל בתי כנסת ברחבי מדינות חבר העמים, חברה ליוליה שמתכננת ומעצבת בתי דירות בישראל, כך נחשפת לריסה לאתגר המקצועי של עיצוב דירת שיכון בנתניה או רמת גן, וכך היא נחשפת לחומרי הגלם שפה, שהם שונים מאד ממה שהיא עבדה בהם במוסקבה.

מעבר לפן המקצועי, המשותף של שתי הנשים היא העובדה ששתיהן ביצעו מהפך מקצועי בחייהן בסביבות גיל החמישים. לא פשוט כלל, נראה לא הגיוני ועם הרבה סימני שאלה שהצריכו גם אומץ לב רב, אבל הלב והרגש התגברו על הפרקטיקה ועל החיים, ומכאן נולד הסטודיו המשותף והייחודי כל כך.

וכך זה קרה: יוליה פונימנסקי ירושלמית נשואה פלוס שניים שעלתה לישראל בשנת 1990היתה בכלל בנקאית ויועצת השקעות בבנק הפועלים, עסקה בכספים, בורסה מניות והשקעות היו כל עולמה המקצועי.

עשרים וחמש שנים של עבודה בבנק הגיעו לסיומן ביוזמתה לפני חמש שנים "הרגשתי שמיציתי את עצמי ושאני חייבת שינוי, אז קמתי והתפטרתי בגיל חמישים. חיפשתי את עצמי, חברים הרימו גבה ושאלו למה? ואני ידעתי בתוכי שאני חייבת את השינוי" מספרת יוליה.

זמן קצר לאחר ההתפטרות היא כבר חבשה את ספסלי האוניברסיטה הפתוחה בלימודי עיצוב פנים והום סטיילינג, "זה היה שינוי מרענן, הנפש השתחררה מהמסגרת הנוקשה של העבודה הקודמת,  התחלתי לפרוח ונהניתי מכל רגע, היום בדיעבד אני כל כך שמחה שעשיתי את השינוי הדרסטי הזה בחיי".

סטודיו לעיצוב פנים והום-סטיילינג שמחבר בין השיק האירופאי לרוח הישראלית

ובאמת לא פחדת מעתיד כלכלי לא ברור, ככה לעזוב את רשת הבטחון שמעניק הבנק?

"הייתי מורשת חתימה, עם משכורת יפה, מעמד, השכלה פיננסית רחבה מאד אבל השחיקה היתה עצומה ולכן החשש מהמשך השחיקה היה חזק יותר מהפחד מהעתיד הכלכלי הלא ברור. אבל האמנתי בעצמי והוכחתי לעצמי שצדקתי בהחלטה".

אצל לריסה הסיפור מורכב אף יותר. לריסה גדלה בטשקנט בירת אוזבקיסטאן. היא נשואה פלוס ילד ויש לה נכדה אחת.

לפני שנים עברה המשפחה למוסקבה שם פתחה לריסה משרד שבו היא החזיקה עשרים עובדים: "המשרד עבד בהיקפים גדולים, תבין מספר התושבים במוסקבה זה כמו כל ישראל וכסף לא חסר שם, יש שכבה עשירה מאד של אנשי עסקים שרוצים הכל, את כל החידושים בכל סגנון, קלאסי, מודרני, אקלקטי, כפרי, מינימליסטי, הכל. תיכננתי ועיצבתי בתים של אוליגרכים מיליארדרים, של אנשי עסקים, תעשיינים, דירות פאר בשטח מאות מטרים רבועים, בנייני ציבור והרבה בתי כנסת בכל רחבי המדינה".

התיכנון של בתי הכנסת פתח אצל לריסה סדק שהלך והתרחב לשורשיה היהודיים. אט אט היא החלה להתקרב לדת, "התחלתי להתעניין בכל מה שקשור ליהדות, ונמשכתי לזה" היא מודה כיום.

החיבור הזה הוליד ביקור בישראל והתאהבות מהירה בארץ ומכאן הדרך למחשבות על עליה לישראל היתה קצרה.

אבל בעלה, שכבר חצה את גיל השישים ומחזיק במשרה יציבה במוסקבה חשש "מה אעשה בישראל בלי שפה ובגילי? איפה אמצא עבודה? אהיה שומר?" שאל את לריסה.

כמו בהרבה מקרים גם כאן הפשרה ניצחה, הבעל נשאר (בינתיים) לעבוד במוסקבה ומגיע תכופות לביקורים, לריסה עלתה לבד הגיעה למעלה אדומים ושכרה דירה בסמיכות לקהילת מחניים הדתית ומהר מאד התחברה אליהם והחלה ללכת לשיעורי דת בקהילה.

זמן קצר לאחר מכן החלה לריסה לחרוש את הפייסבוק בחיפוש קשרים לאדריכלים ישראלים כדי להשתלב בעבודה.

"ככה הכרנו בפייסבוק" צוחקת יוליה. אני העולה הותיקה "הישראלית" החלטתי לעזור ללריסה, התחברנו, כמובן שהבנתי מיד את הפוטנציאל של מקצוענית כמוה, עם הניסיון והוותק שלה והפרסים שדיברו בעד עצמם והחלטנו לקחת פרוייקטים משותפים וכך נולד הסטודיו שלנו שאותו חנכנו בינואר 2020 ומאז אנחנו יחד".

למה החלטתן לעבוד ביחד?

"זה פשוט – אנחנו משלימות אחת את השנייה" אומרת יוליה ומוסיפה: "לריסה ממוסקבה התחנכה וספגה במשך שנים השפעה מעיצוב אירופאי מודרני, וברוסיה לריסה עבדה כאדריכלית, כך שהיא מביאה עמה גם ניסיון גדול בניהול פרוייקטים קטנים וגדולים בתחום השיפוץ ולא רק העיצוב עצמו"

ואת יוליה?

"אני הצלע המקומית, זו שמבינה את הלך הרוח הישראלי ומתמחה ביצירת תחושה נינוחה וביתית, אני מכירה מצויין את השוק המקומי ומביאה איתי ככלכלנית בבנק ניסיון רב בתכנון כלכלי וניהול תקציבים ושיתופי פעולה עם ספקים וקבלנים בעלי שם בארץ, יש לנו בעלי מקצוע קבועים שעובדים איתנו, כך שאנחנו משיגות הנחות משמעותיות ללקוחות שלנו מצד שיפוצניקים, ספקים בעלי חנויות וזה מביא לחסכון כספי ניכר"

אחד הפרוייקטים: בית גריל ייחודי עבור אב המשפחה שמאוד אוהב לבשל ומתמחה בייחוד בגריל. בבית הגריל הייחודי יש את כל סוגי התנורים והגרילים, אסייאתים, אירופאים, אמריקאים. בית הגריל משתלב עם הסביבה ומדגיש את הטבע מסביבו. רצפה מזכוכית מעל האגם הקטן מאפשרת לראות את דגי הקוי שוחים תחתיך.

אז בואו תנו לי סיבה טובה מדוע לבצע דרככן את העיצוב והשיפוץ?

"ראשית הלקוח מקבל אצלנו תשומת לב כפולה ותוצאות מהירות, כי ככה זה כשעובדים בשתיים. מעבר לכך מקבלים מיומנות ומקצוענות ברמה אירופאית – אנחנו מקצועניות בעיצוב פנים והום סטיילינג עם ניסיון עשיר בניהול ותכנון פרויקטים בכמה מדינות".

איך זה מתבצע בפועל?

"אנחנו לוקחות על עצמנו לא רק את העיצוב, התיכנון אלא גם את כל החלק המלחיץ והמאתגר של העבודה הפיסית של השיפוץ והלוגיסטיקה, כלומר אחרי התיכנון וההחלטה על העיצוב, שאגב אנו מציגות בפני הלקוח לפחות שלוש אופציות תיכנוניות, לאחר ההחלטה על מה הולכים, אנחנו גם מביאות את השיפוצניקים ואת כל בעלי המקצוע הדרושים, ומעבר לזה קונות עם הלקוח את החומרים ואת הפריטים וזה חיסכון גדול מאד בזמן וכסף, כי אנחנו מכירות את המוצרים ואת המחירים בשוק הישראלי ויודעות בדיוק איך ואיפה "לחתוך מחירים" עבור הלקוח, כך גם הלקוח נמנע מטעויות וחוסך הרבה מאד כסף. זה תהליך שיפוץ מהנה ואמנותי, שיוצר בסופו של דבר בית חמים ומלא שיק".

תתארו לי איך מתבטא היתרון המקצועי שלכן בסיוע בהליך השיפוץ?

"בוא נתאר לך תסריט לגמרי לא מופרך, שקורה הרבה פה בזמן שיפוצים: באמצע השיפוצים, כשהכל שבור וחסר צורה

והמקום הזה ממש לא נראה עדיין כמו הבית היפה שהלקוח תיכנן אז  באות ה"הפתעות: הקבלן מגלה פתאום עמוד בטון שלא הופיע בתכנית המקורית של הבניין או שאי אפשר להגביה את התקרה כמו שהלקוח רצה כי יש שם איזו מערכת מים או חשמל, או שה"משהו-הכסוף-הזה" תקוע ב"חתיכת-דבר-השנייה" ובגלל זה והבלאגן חוגג ובתוך זה הלקוח צריך להחליט החלטות חשובות שיכולות לעלות לו אלפי שקלים, מה עושים??"

"הלקוח מקבל אצלנו תשומת לב כפולה ותוצאות מהירות, כי ככה זה כשעובדים בשתיים. מעבר לכך מקבלים מיומנות ומקצוענות ברמה אירופאית - אנחנו מקצועניות בעיצוב פנים והום סטיילינג עם ניסיון עשיר בניהול ותכנון פרויקטים בכמה מדינות"
יוליה ולריסה : "אנחנו משלימות אחת את השנייה"

נו? מה עושים?

"אנחנו מגיעות לדירה במהלך השיפוצים מוודאות שהכל נבנה לפי התוכנית שבנינו יחד עם הלקוח, יש לנו משלב התיכנון את התוכניות המקוריות של הדירה אנחנו נמצאות בקשר ישיר עם הקבלן וחוסכות ללקוח את ההחלטות המקצועיות שרק יבלבלו אותו. למעשה אנחנו מייצגות את הלקוח מול השיפוצניקים ומתווכות בינו לבין אנשי המקצוע כדי לוודא שמה שחשוב נלקח בחשבון ויבוצע במדוייק".

השוק הישראלי לא בנוי מהרבה אוליגרכים, ויש רבים שאין להם תקציב גדול לעיצוב, איך אתן פונות לקהל הזה?

"אנחנו יודעות ומבינות שרוב רובו של התקציב שעומד לרשות משפחה הולך על קניית הדירה עצמה, וכמעט ולא נשאר או שלא מקציבים בכלל כסף לעיצוב. זה מצב נתון ומוכר ואכן אנחנו רוצות את הקהל הישראלי הרחב, גם את הזוגות הצעירים לא רק את העשירים וודאי לא האוליגרכים, לכן אנחנו מציעות גם חבילת עיצוב בסיסית בעלות של 9800 שקלים שלתוכה נכניס את מירב רצונותיו של הלקוח, חלומותיו על איך ייראה הבית שלו והכל בתוך המגבלות הקיימות".

אני מבין שהחבילה הבסיסית הזאת היא לגבי עיצוב הבית בלי השיפוץ?

"התוכנית הבסיסית היא ל"הלבשת הבית" מבחינת הום סטיילינג, וזה כולל הצעה להעמדת הרהיטים, חפצי הנוי והוספת אלמנטים עיצוביים ללקוח, ללא החלק השני של ביצוע שיפוץ הדירה".

אתן גרות ועובדות בירושלים, זה לא מגביל את העבודה לשאר חלקי הארץ?

"באנו מרוסיה והמרחקים שם עצומים, אז מה זה כבר בשבילנו לנסוע שעה לאשקלון למשל ששם יש לנו כרגע פרוייקט אנחנו רגילות להגיע לכל מקום בארץ בשבילנו כל מדינת ישראל היא כמו עיר גדולה אחת ברוסיה".

בינתיים החל תהליך איחוד משפחות אצל לריסה. אביה נפטר מקורונה ואמה עלתה לפני שנה לארץ. גם מלחמת רוסיה אוקראינה סייעה באיחוד המשפחה כשבנה עם אשתו ונכדה של לריסה עלו לישראל לאחרונה בעקבות החשש מהחוק החדש שהעביר פוטין שיאפשר לגייס את בנה של לריסה לצבא רוסיה למלחמה באוקראינה.

משפט לסיכום על הפילוסופיה שלכן?

"מה שמנחה אותנו בעבודה היא החשיבה שבית שמעוצב נכון, הוא בית שמשלב את התחושה הנעימה והחמימה, לצד הפונקציונליות שצריכה לשרת את בני הבית בחיי היום יום ויחד עם זאת אנחנו משתדלות מאד להגיע לרצון הלקוח מהבחינה העיצובית ולממש לו את החזון כיצד הוא רוצה לראות את ביתו"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *